Psykisk hälsa och social integration (Mente) – Ellenor Mittendorfer-Rutzs forskargrupp

Det övergripande syftet med forskargruppen är att sammanföra forskning rörande psykiatrisk epidemiologi och försäkringsmedicin och inkludera information om sjukfrånvaro, arbetsförmåga och arbetsmarknad till studier relaterade till etiologi och prognos beträffande psykisk ohälsa och suicidalt beteende. En annan inriktning är att generera motsvarande kunskap även för andra diagnoser, liksom för personer olika yrken eller livssituationer samt om professionellas arbete med sjukskrivningsärenden.

Psykisk hälsa och social integration (Mente)

Forskargruppen arbetar med epidemiologiska studier inom tre huvudområden: 1) etiologi och prognos beträffande suicidalt beteende hos ungdomar; 2) psykisk ohälsa, samsjuklighet och sjukfrånvaro och 3) psykisk hälsa och migration. Studierna tar hänsyn till ett antal olika riskfaktorer och skyddande faktorer, samband med socialförsäkringsregler, sjukvård och behandlingar samt marginaliseringsprocesser. Fokus finns även på möjliga skillnader i dessa processer när det gäller personer födda i Sverige jämfört med olika grupper av immigranter. Avancerade analytiska modeller gör det möjligt att fånga upp olika mönster beträffande etiologi och prognos bland individer med psykisk ohälsa.

Forskningsprojekt

Vi driver flera forskningsprojekt inom gruppen:

Psykiatriska sjukdomar och sjukfrånvaro

Psykiatrisk epidemiologi

Migration

Andra forskningsprojekt

När det gäller övriga studier så rör de: 1) Riskfaktorer för sjukfrånvaro, 2) konsekvenser av att vara sjukskriven, 3) faktorer som hindrar respektive främjar återgång i arbete, 4) professionellas sjukskrivningspraxis samt 5) metoder och teorier inom forskningsområdet.

Detta beforskas såväl generellt, som för specifika diagnoser, yrken, respektive livssituationer. Det traditionella socialmedicinska perspektivet, med fokus på sociala skillnader, marginalisering, etc. kompletteras med ett genusperspektiv och ett hälsofrämjande perspektiv. Både kvalitativa och kvantitativa analysmetoder används i såväl observationsstudier som interventionsstudier.

Insurance Medicine All Sweden (IMAS)

Somatiska sjukdomar och sjukfrånvaro

Sjukfrånvaro i olika yrken

Sjukfrånvaro i olika livssituationer