Kronisk inflammation med fokus på reumatologi och cancer – Forskargrupp Per-Johan Jakobsson

Vår forskning fokuserar på inflammation och specifikt immunsvar vid kroniska inflammatoriska sjukdomar och cancer.

Gruppen består av flera team med sinsemellan lite olika forskningsmål. Det övergripande syftet med gruppens forskning är att förstå sjukdomarna på molekylär, genetisk och klinisk nivå, att hitta kliniskt relevanta biomarkörer och att delta aktivt i utvecklingen av nya behandlingsstrategier. Detta görs med hjälp av olika metoder, som proteomik, lipidomik, metabolomik, genetik, cellscreening av biologiskt aktiva nya substanser, kliniska studier och mer.

- Team Alexandersson
- Team Jakobsson: Translationell inflammationsforskning.
- Team Réthi: Translationell Forskning i Reumatoid Artrit.
- Team Padyukov: Genetik för autoimmuna sjukdomar
- Team Parodis: Klinisk och translationell forskning inom lupus och autoimmunitet.

Alla gruppmedlemmars publikationer

Medarbetare och kontakt

Gruppledare

Alla medarbetare i gruppen