Forskargrupp Obstetrik – Eva Wiberg-Itzel

Forskargrupp obstetrik bedriver bred klinisk forskning. Flera av projekten har gemensamma angreppspunkter.

Vår forskning

Förlossningsprojekten handlar om att i olika aspekter förbättra omhändertagandet av kvinna och barn under förlossning och postpartum. I ”Giving Birth” mäter man laktat i fostervatten (AFL) vid värksvaghet. Kan en ökad kunskap förbättra utfallet vid värksvaga förlossningar? Flera projekt om förlossningsinduktioner pågår. Vilken metod är bäst? Ska induktionen påbörjas på sjukhuset eller i hemmet?  I ett annat av förlossningsprojekten studeras stora blödningar vid förlossning. Sätesförlossningar: Kan det perinatala utfall vid sätesförlossningar förbättras genom ett teamarbete?

Övrig obstetrik: I ett projekt om Diabetes och graviditet studeras handläggningen av graviditet, förlossning och amning hos kvinnor med typ 1 diabetes. I projektet ”Viktig” studeras om ett systematiskt omhändertagande av gravida kvinnor med BMI>=35 förbättrar utfallet för mor och barn under graviditet/förlossning. I ytterligare ett av obstetrikprojekten studeras graviditeter där kvinnan söker för minskade fosterrörelser/intrauterin fosterdöd. Kan ökad kunskap minska antalet intrauterint döda barn? I projektet om intrauterin tillväxthämning studeras om en tidig upptäckt med ultraljud kan förbättra utfallet för barnet vid födelsen. Två mikrobiom projekt pågår där komplikationer och dess associationer till floran studeras.

Samverkan

• Centrum för Translationell mikrobiomforskning (CTMR), Karolinska Institutet
    Professor Lars Engstrand (huvudansvarig)
    Docent Ina Schuppe Koistinen (lokalt ansvarig)
  • Universitetet i Lund
    Dr. Ola Andersson, SAVE studien
    Dr. Karin Stenkula, Forskargruppsledare, med en stor kunskap om fettväven och dess funktion.
  • Flertalet olika kvinnokliniker i Europa såsom kliniken i Bergen (Norge), Island, Åbo (Finland), London (England) och Porto (Portugal).
  • University of Liverpool och där primärt med professor Susan Wray och professor Zarko Alfredovic.
  • Maternity Hospital I Dublin, Dr. Mike Robson

Forskningsprojekt

• Giving Birth: AFL (AmnioticFluidLactate) i klinisk användning: målet är en mer individ och situation anpassad handläggning av värksvaga förlossningar (Eva Wiberg-Itzel). (ClinicalTrials.govID NCT04649593)
  • Misobest a RCT study: Syftet med studien är att undersöka att Cytotec® inte är sämre (non-inferior) än Angusta® vid induktion av förlossning (Elin Svensk, Helena Kopp-Kallner, Tove Wallström)