Philip Lindners forskargrupp

Digital psykiatri - klinisk och annan tillämpad forskning med målet att utveckla, utvärdera och implementera nya digitala verktyg för att identifiera och behandla psykisk ohälsa i olika former.

dekorativ bild
Skärmdump från ett Virtual Reality-baserat allvarligt spel för spindelfobi. Foto: Mimerse (med tillstånd)

Forskningsområden

CPF Lindner har tre övergripande fokusområden:

  • Digital behandling av beroendetillstånd, som anonym självhjälp samt inom reguljär beroendevård
  • Hasardspel via nätet: epidemiologi, screening och interventioner
  • Kliniska tillämpningar av Virtual Reality och annan immersiv teknik

Vi använder både kvalitativa och kvantitativa metoder i vår forskning, inklusive avancerad statistisk modellering, maskininlärning, och Natural Language Processing.

Samverkan

Forskargruppen är nära knuten till mottagningen eStöd på Beroendecentrum Stockholm – som erbjuder olika sorters nätbehandling för beroendetillstånd – där flera gruppmedlemmar arbetar kliniskt och/eller med vårdnära forskning. Vi har även flera pågående externa samarbeten kring oberoende vetenskaplig utvärdering av spelansvarsåtgärder.

Forskningsprojekt

Urval av pågående projekt:

  • Utveckling, utvärdering och implementering av nätbehandling inom reguljär beroendevård
  • Prediktion av utfall i nätbehandling för alkoholproblem med Natural Language Processing och maskininlärning
  • mHälso-interventioner som brygga till öppenvården efter besök på beroendeakuten
  • Naturalistiska användarupplevelser av Virtual Reality för psykisk ohälsa
  • Utveckling och utvärdering av stödprogram för anhöriga till människor med alkoholproblem
  • Utveckling och utvärdering av nya spelansvarsåtgärder och metoder att identifiera spelproblem

Forskningsstöd

Vår forskning finansieras av bland annat:

  • FORTE
  • VINNOVA
  • Svenska spels forskningsråd
  • Systembolagets forskningsråd
  • ALF (Region Stockholm)
  • Innovationsfonden (Region Stockholm)
  • Folkhälsomyndigheten

Artiklar

  1. Gamblers' Perception of the Playscan Risk Assessment: A Mixed-Methods Study
     
  2. What do users think about Virtual Reality relaxation applications? A mixed methods study of online user reviews using natural language processing
     
  3. Internet-based therapy versus face-to-face therapy for alcohol use disorder, a randomized controlled non-inferiority trial
     
  4. Measuring associations between social anxiety and use of different types of social media using the Swedish Social Anxiety Scale for Social Media Users: A psychometric evaluation and cross-sectional study
     
  5. Sort of a nice distance: a qualitative study of the experiences of therapists working with internet-based treatment of problematic substance use
     
  6. Guided web-based treatment program for reducing cannabis use: a randomized controlled trial
     
  7. Experiences of Gamified and Automated Virtual Reality Exposure Therapy for Spider Phobia: Qualitative Study
     
  8. Using alcohol consumption diary data from an internet intervention for outcome and predictive modeling: a validation and machine learning study
     
  9. Choosing internet-based treatment for problematic alcohol use-why, when and how? Users' experiences of treatment online
     
  10. Measuring Alliance Toward Embodied Virtual Therapists in the Era of Automated Treatments With the Virtual Therapist Alliance Scale (VTAS): Development and Psychometric Evaluation

Länkar

Gruppmedlemmar