Kausalinferens i epidemiologisk forskning – Arvid Sjölanders forskargrupp

Tecknad bild av Wargentinhuset på KI Campus Solna

Vi utvecklar statistiska metoder för kausalinferens från observationella data, med särskilt fokus på svenska registerbaserade studier. Vi har utvecklat metoder för estimering av ”attributable fractions”, analys av tvilling- och syskon-data, ”instrumental variable estimation”, och ”doubly robust estimation”. Vi har också utvecklat känslighetsanalyser för ”unmeasured confounding”, och ”nonparametric bounds” for estimering av kausala effekter.

All publications from group members

Medlemmar och kontakt

Gruppledare

Alla medlemmar i gruppen