B celler och autoantikroppar i reumatisk sjukdom – Team Caroline Grönwall

Målet med vår forskning är att genom att studera variation och egenskaper hos autoreaktiva B celler och antikroppar bättre förstå uppkomsten och sjukdomsförloppet i autoimmuna sjukdomar.

Bild på Nora Euler, Caroline Grönwall och Wenqi Huang framför en byggnad.

B celler och autoantikroppar i reumatisk sjukdom

Det är fortfarande mycket vi inte vet om varför man drabbas av en autoimmun reumatisk sjukdom. Det adaptiva immunförsvaret, inkluderat B celler och antikroppar, har en essentiell roll i identifiering av hot från mikroorganismer. När det adaptiva immunsystemet av okända anledningar däremot börjar angripa den egna kroppen så kan autoimmuna sjukdomar uppkomma. Olika autoimmuna sjukdomar så som reumatoid artrit (RA) och systemisk lupus erythematosus (SLE) är associerade med olika specifika autoreaktiva B celler och antikroppar, men hur deras egenskaper kan bidra till sjukdomsförloppet är inte till fullo kartlagt. Dessutom verkar olika varianter av antikroppar bidra mer eller mindre till sjukdom eller till och med verka skyddande, där olika patienter har olika profiler av autoreaktivitet.

I våra studier använder vi olika tekniker för att få ett fingeravtryck på patienternas immunsystem med fokus på B celler och antikroppar. Detta för att utveckla bättre verktyg för att förutsäga sjukdomsförlopp och för att förbättra behandling med individanpassad terapi. Vi arbetar även med att direkt undersöka vilka egenskaper autoantikroppar från patienter har genom att producera monoklonala antikroppar från individuella B celler. Detta kan bidra till ökad förståelse av autoimmunasjukdomar och i framtiden hoppas vi kunna förutsäga och förhindra sjukdomsutveckling.

Pågående forskning

• Investigation of anti-modified protein autoantibodies (AMPA) in rheumatoid arthritis: understanding the molecular features, clonal diversity, and function of autoantibodies to the post-translational modifications citrullination, carbamylation, acetylation and malondialdehyde modification
  • Survey of SLE-associated autoantibodies, autoreactive B cells and biomarkers: understanding the association with disease manifestations and patient subsets
  • In-depth understanding of myositis-associated autoantibodies and B cells in patient subsets
  • Immunosurveillance of B cells responses: studies of immunoglobulin repertoires and B cell phenotypes in patient
  • Investigation of the impact of targeted treatment on B cell activity and phenotype and development of functional assays
  • B cell activity and dysregulation in development of B cell lymphoma: focus on autoimmune-associated lymphoma

Samarbeten

EU/IMI project RTCure

Foto: Bruno Raposo. Från vänster: Nora Euler, Caroline Grönwall och Wenqi Huang.

Publikationer

Utvalda publikationer