Geriatrisk farmakoepidemiologi – Kristina Johnells forskargrupp

Vi studerar läkemedelsanvändning bland äldre personer. Detta inkluderar olämpliga läkemedel, polyfarmaci samt effektivitet och säkerhet för läkemedel. Vi använder nationella hälsodata (registerdata) vilket inkluderar läkemedel, sjukvård samt äldreomsorg. Vi deltar i internationella samarbeten med avsikt att förbättra äldre personers läkemedelsbehandling.

Tecknad bild av Wargentinhuset på KI Campus Solna

Vår forskning fokuserar på att förbättra läkemedelsbehandlingen hos äldre personer. Vi gör detta genom att undersöka trender i läkemedelsanvändning, analysera fördelar och risker samt studera läkemedelsanvändningen hos specifika grupper av den äldre befolkningen.

Publikationer

All publications from group members

Medlemmar och kontakt

Gruppledare