STAD – Johanna Gripenbergs forskargrupp

Målet för vår forskargrupp är att utveckla kunskapsfältet inom substansbruksprevention och relaterade problem. Vi är forskare med kompetens inom epidemiologi, folkhälsovetenskap, kommunikationsvetenskap, kriminologi, naturvetenskap, psykologi och socialt arbete. Vår forskargrupp är en del av enheten STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och forskningen vi bedriver är tvärvetenskaplig och utgår metodologiskt från både kvantitativa och kvalitativa perspektiv.

Forskargruppen är en del av enheten STAD (Stockholm förebygger alkohol- och drogproblem) och forskningen vi bedriver är tvärvetenskaplig och utgår metodologiskt från både kvantitativa och kvalitativa prevention.

Prevention av substansbruk och relaterade problem

Vi bedriver främst tillämpad forskning utifrån ett systemteoretiskt perspektiv baserat på tvärprofessionell och tvärsektoriell samverkan mellan centrala aktörer. I samproduktion med dessa aktörer arbetar vi för att utveckla, implementera och utvärdera metoder i syfte att påverka tillgänglighet och efterfrågan på substanser i samhället. Utvärdering är ett angeläget område för vår forskargrupp. Utvärderingarna är både formativa och summativa och undersöker systematiskt implementeringsprocesser och slutresultat av de preventionsinsatser som STAD genomför i samhället.

Ett stort fokus för vår forskning är att utvärdera substansbrukspreventiva interventioner i nöjesmiljöer och interventioner som riktar sig till riskgrupper såsom barn som har föräldrar med substanbruksproblem. Effektutvärderingar såväl som process- och implementeringsstudier bedrivs många gånger lokalt i kommuner, men även på skolor, träningsanläggningar och digitala miljöer.

Ytterligare information om STADS verksamhet finns på www.stad.org

Forskningsprojekt

• Utveckling, implementering och utvärdering av substansbrukspreventiva interventioner i nöjesmiljöer
  • Utveckling, implementering och utvärdering av alkoholpreventiva interventioner på idrottsarenor