Medicinvetarna #15: Hur farlig är solen?

Att det är extra viktigt för barn och ljushyade att skydda sig mot solens uv-strålar verkar allt fler känna till. Men ändå ökar fortfarande den farligaste hudcancerformen malignt melanom varje år, särskilt i en lite bortglömd grupp: Äldre. Avsnittet publicerades 8 maj 2019.

portrait of Johan Hansson
Johan Hansson. Foto:Andreas Andersson.

Om avsnitt 15

Avsnitt 15 av Karolinska Institutets podcast Medicinvetarna handlar om solning och hudcancer.

– Vi är visserligen i behov av solljus men inte så mycket att vi behöver vara ute och sola mitt på dagen.

Det menar Johan Hansson, överläkare och professor vid institutionen för onkologi-patologi, vars grupp forskar om malignt melanom med målet att förbättra möjligheterna till prevention och behandling. Hans jobb har blivit roligare i och med stora behandlingsframgångar när det gäller hudcancerläkemedel på senare år, bland annat immunologiska checkpointhämmare som belönades med Nobelpriset i fysiologi eller medicin 2018.

Portrait of Yvonne Brandberg
Yvonne Brandberg. Foto: Andreas Andersson.

Att malignt melanom ökar hänger troligen ihop med att svenskarnas hudtyp i kombination med för mycket solande.

– Vi svenskar gillar att vara i solen mer än andra nationaliteter. Och vi har ett mer solbränt skönhetsideal, säger Yvonne Brandberg, professor och psykolog vid institutionen för onkologi-patologi som också intervjuas i avsnittet.

Hon har bland annat intresserat sig för prevention och studier av attityder och tycker sig se en ljusning: Unga kvinnor är medvetna om sin hy och undviker i större utsträckning solen för minska risken för rynkor. Även små barn skyddas bättre från solen idag, det kan förhoppningsvis leda till att ökningen av farlig hudcancer stoppas i framtiden.

Lyssna via Spotify
• Hitta Medicinvetarna i iTunes