Vem ska man lita på? Medicinvetarna #173

En rad faktorer påverkar vår tillit till människor i vår omgivning, exempelvis personlighet, tidigare erfarenheter och fördomar. Hör forskaren Philip Pärnamets berätta mer om vad som avgör om vi litar på andra och hur man kan undersöka saken vetenskapligt. Att rasera tillit kan gå fort men vägen till förnyat förtroende kan vara lång, menar han. Avsnittet publicerades 11 juni 2025.

Porträtt av Philip Pärnamets
Philip Pärnamets Foto: Andreas Andersson

Litar du på de flesta? Eller tycker du man bör vara mycket försiktig när man har att göra med främmande personer? Det är en fråga som används av forskare för att studera vad som påverkar människors tillit till andra och samhället i stort. Att kunna lita om på omgivning är viktigt.   

– Tillit hjälper oss att överbrygga osäkerhet och navigera lättare i en komplex värld, säger Philip Pärnamets är forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet.

I sin forskning undersöker han bland annat hur vi lär oss om andra och hur vi tar beslut i sociala situationer, till exempel när vi bygger tillit till andra inom ramen för ekonomiska utbyten. Syftet med hans forskningen är att bättre förstå den mänskliga samarbetsförmågan och hur den relaterar till grundläggande psykologiska processer som uppmärksamhet och inlärning. 

I avsnitt 173 av KI:s podcast Medicinvetarna berättar han om faktorer som påverkar vår tillit och hur man kan forska om frågan. I en osäker miljö där man inte kan lita på andra sjunker tilliten till omgivningen. 

– Då kommer även vi själva att bete oss mindre pålitligt, säger Philip Pärnamets. 

Karolinska Institutets rektor Annika Östman Wernerson
Karolinska Institutets rektor Annika Östman Wernerson Foto: Liza Simonsson

I avsnittet intervjuas även KI:s rektor Annika Östman Wernerson om vikten av akademisk frihet. Akademisk frihet innebär bland annat att man ska kunna utgå från den evidens som finns när man bedriver högre utbildning.  

– Det handlar också om att forskare själva ska kunna formulera sina forskningsfrågor, öppet publicera resultaten och kritiskt kunna diskutera resultaten utan att riskera repressalier. Allt detta hör till den akademiska processen. Bromsar man dessa möjligheter genom att exempelvis censurera ord eller lägga sig in vad som ska beforskas, sätter man den akademiska processen ur spel, säger hon. 

Inskränkningar i den akademiska friheten riskerar leda till att vi går miste om viktig kunskap och får sämre beredskap vid pandemier eller effekter av klimatförändringarna, menar hon.  

Lyssna och läs mer

Cecilia Odlind
2025-06-11