Medicinvetarna #149: Hur bygga muskler?

Proteintillskott behövs sällan, när du äter eller tränar spelar oftast inte så stor roll för muskelbyggandet och det är aldrig för sent att börja träna. Tvärtom är det kanske ännu viktigare när du blir äldre. Hör forskaren Tommy Lundberg varför du ska styrketräna och hur. Dina gener och vilken typ av muskelfibrer du har kommer spela roll. Avsnittet publicerades 26 juni 2024.

Porträtt på Tommy Lundberg
Tommy Lundberg Foto: Cecilia Odlind

Att styrketräna kan bland annat göra oss piggare och starkare, minska risken för smärta och fallolyckor samt förbättra blodsockerkontrollen. Men alla kan inte bygga stora muskler – skillnaderna i effekt av träning på muskelvolym kan vara stora. Det bestäms till stor del av dina gener. Att ta proteintillskott är onödigt för de flesta menar forskaren Tommy Lundberg vid institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet.

– I genomsnitt är proteinintaget cirka 50 procent högre än vad vi behöver. Men äldre och personer som äter vegansk kost kan behöva tänka till lite extra. Den stora effekten kommer ju dock av själva träningen, säger han.

Tommy Lundbergs forskning handlar om hur muskler reagerar vid styrketräning, det vill säga träning med gummiband eller andra redskap som används för att stärka muskler och leder för att förebygga skador. Hör honom i KI:s populärvetenskapliga podcast berätta bland annat om vilka muskler vi har i kroppen (den minsta sitter i örat, den största på rumpan), hur musklerna påverkas hos kvinnor med hormonrubbningen PCOS (de blir starkare), om spenat gör dig stark (nja men kanske mer uthållig) och om det är okej att styrketräna varje dag (ja, om du mår bra).

Mer om liknande ämnen

Cecilia Odlind