Medicinvetarna #7: Vem tål gluten?

Att äta glutenfritt är knappast nyttigt. Men livsviktigt för dem som lider av celiaki. Professor Jonas Ludvigsson reder ut frågan. Avsnittet publicerades 16 januari 2019.

Jonas Ludvigsson. Photo: Alexander Donka
Jonas Ludvigsson. Foto: Alexander Donka

Många tycker att de mår bättre av att äta mat som inte innehåller gluten, även de som inte lider av glutenintolerans. Vad beror det på? Frågan besvaras i avsnitt 7 av Medicinvetarna där vi intervjuar Jonas Ludvigsson, professor vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik vid Karolinska Institutet och barnläkare på Örebro Universitetssjukhus.

Jonas Ludvigsson är expert på glutenintolerans, celiaki, och har visat att långtidsrisken för flera sjukdomar är förhöjd hos dessa patienter. Hör honom berätta om pågående forskning för att hitta nya behandlingar.

I programmet medverkar även Maria Anderson, forskare vid Institutionen för odontologi, Karolinska Institutet, och svarar på frågan om det är farligt för barn att svälja tandkräm.