Medicinvetarna #53: Drabbad av klimakteriebesvär?

Många kvinnor drabbas av mer eller mindre besvärande symptom i samband med klimakteriet. Hör professor Angelica Lindén Hirschberg berätta om forskningsläget kring Medicinvetarnas hittills mest efterfrågade ämne. Avsnittet publicerades 21 oktober 2020.

Professor Angelica Lindén Hirschberg
Professor Angelica Lindén Hirschberg Foto: Andreas Andersson

Cirka 70 procent av alla kvinnor drabbas av mer eller mindre allvarliga problem i samband med klimakteriet, eller övergångsåldern som det ofta kallas med en svensk term. Vanligt är vallningar och svettningar som kan innebära stora problem inte minst med nattsömnen, men det är inte ovanligt med ökad oro och ångest och andra symtom.

Angelica Lindén Hirschberg är professor i obstetrik och gynekologi, med särskild inriktning på reproduktionsmedicin, vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet. Hon är också överläkare med medicinskt ansvar för gynekologisk endokrinologi vid patientområde gynekologi och reproduktionsmedicin vid Karolinska Universitetssjukhuset.

I Medicinvetarna berättar Angelica Lindén Hirschberg om vanliga symtom, vad som påverkar graden av problem samt hur de kan behandlas och vad forskningen säger om biverkningar. Dessutom påpekar hon att klimakteriet har även positiva sidor - in och lyssna.

Andreas Andersson
2023-11-22