Medicinvetarna #52: Kan psykedeliska droger bli medicin?

Länge var det i praktiken förbjudet att forska på LSD och andra psykedeliska droger. Idag finns förhoppningar att de ska kunna hjälpa personer som lider av svåra depressioner, PTSD och missbruk. Psykiatern och forskaren Predrag Petrovic är försiktigt positiv men efterfrågar mer kunskap. Avsnittet publicerades 7 oktober 2020.

Porträtt av docent och psykiater Predrag Petrovic. Foto: Andreas Andersson.
Docent och psykiater Predrag Petrovic. Foto: Andreas Andersson.

Ditt ego löses upp. Det röda i en röd stol blir ännu rödare. Du kanske ser syner. Psykedeliska droger påverkar serotoninsystemet i hjärnan, precis som så kallade ssri, men de är mycket starkare. De kan göra att vi ser världen på ett nytt sätt och vissa substanser ger effekter som sitter i under mycket lång tid.

- Man pratar om personlighetsförändringar. Behandlingsidén är att man med dessa droger ska kunna hjälpa hjärnan ut ur vissa ”brain states” där patienten fastnat exempelvis i negativa tankar, som vid en depression, säger Predrag Petrovic.

Han är psykiatriker och docent vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet och forskar inom kognitiv neurovetenskap: Läran om hur hjärnan möjliggör till exempel tankar, beteenden och känslor.

I avsnitt 52 av Medicinvetarna sammanfattar han vad vi vet idag om hur psykedeliska drogers effekter på hjärnan och hur de kan tänkas användas i behandling. Men fortfarande är det lång väg till klinisk användning, bland annat saknas kunskap om risker och hur de skiljer sig mellan olika individer.

I avsnittet svarar även Toni Arndt, forskare anknuten till institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, på frågan om superskor verkligen fungerar och om de bör förbjudas i idrottssammanhang.

Andreas Andersson
2023-11-22