Medicinvetarna #49: Mår vi så dåligt egentligen?

Det är lätt att få känslan av att vi lever i en extra stressig tid och att alltfler mår psykiskt dåligt. Men den bilden stämmer inte med forskningen, enligt psykiatern och professorn Christian Rück. Han menar att vi måste acceptera visst lidande och tycker att vi ska bli bättre på att skilja mellan själens skrubbsår och själens benbrott. Avsnittet publicerades 26 augusti 2020.

Porträtt av professor Christian Rück. Foto: Andreas Andersson.
Professor Christian Rück. Foto: Andreas Andersson.

Vi lever längre och tryggare än någonsin tidigare. Ändå ökar antalet personer som får en diagnos i psykiatrin varje år. Och i Stockholm har andelen vuxna som vårdats för diagnosen depression eller ångest fördubblats mellan år 2006 och 2018. Men detta behöver inte nödvändigtvis betyda att det psykiska måendet försämrats, menar psykiatern och professorn Christian Rück i en ny bok.

- Vi lever med en känsla av att en våg av psykisk ohälsa sköljer över oss. Men folkhälsomätningar visar att vi skattar vår tillfredsställelse med livet ungefär på samma nivå idag jämfört med för 20 år sedan. Andelen som uppger att de är stressade har inte ökat de senaste 15 åren, säger han.

Christian Rück är verksam vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet. Han svarar regelbundet på frågor om psykiatri i Dagens Nyheter och är aktuell med boken ”Olyckliga i paradiset” om varför vi mår så dåligt när allt är så bra.

I avsnitt 49 av Medicinvetarna motiverar han varför han tycker att psykisk ohälsa är ett ord vi bör undvika och varför stress inte är automatisk ska ses som något farligt. Och han ifrågasätter skärmtid, skräpmat och ensamhet som enkla förklaringar till att alltfler skulle må dåligt.

Han pratar också om sin egen forskning om internetbaserad KBT, tvångssyndrom och liknande tillstånd som samlarsyndrom och problem med kroppsuppfattningen.

•     Lyssna på avsnittet via Spotify.
  •     Hitta Medicinvetarna i iTunes.
Andreas Andersson
2023-11-22