Medicinvetarna #4: ”Odla minihjärnor i labb”

Målet är att förstå den mänskliga hjärnans uppbyggnad och utveckling för att kunna bota och förebygga sjukdomar och skador. Sättet att nå dit, odling av hjärnor, för tankarna till science fiction – och det var det också fram till för bara några år sedan. Avsnittet publicerades 5 december 2018.

Anna Falk och Andreas Andersson

År 2012 gick Nobelpriset i medicin till John B. Gurdon och Shinya Yamanaka ”för upptäckten att mogna celler kan omprogrammeras till pluripotens”, som det står i prismotiveringen. Eller, på snäppet mer lättbegriplig svenska: en metod för att ta en färdigutvecklad cell, ”backa” den till stamcellsstadiet för att sedan ”styra” den till att bli en helt annan typ av cell.

Nu kan forskarna genom omprogrammering skapa oändligt antal hjärnceller för studier från individer med eller utan diagnos, något som förut inte var möjlig. Anna Falk är en av de forskare som använder den här tekniken, och mer specifikt odlar hon hjärnceller i form av minihjärnor.

I avsnitt 4 av Medicinvetarna hör du mer om hennes forskning och dess möjliga tillämpningar. Och ja: zombieapokalypsen nämns i avsnittet…

Förtydligande: I avsnittet nämns autism som exempel på ett tillstånd som Anna Falk hoppas förstå bättre med hjälp av sin forskning. Autism är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning och inte en sjukdom som det kan uppfattas som i intervjun.

I programmet medverkar även Ulla Waldenström, professor emerita vid Karolinska Institutet, som svarar på lyssnarfrågan: Talar kroppen om när det är dags att skaffa barn? Tips! Läs Ulla Waldenströms blogg: bevisadnytta.se

Andreas Andersson
2023-11-22