Medicinvetarna #17: Skjuter du upp?

Dela upp uppgiften i delmål, ta bort distraktioner och var motiverad för uppgiften. De är tre tips för dig som vill bli bättre på att hålla deadline. Avsnittet publicerades 5 juni 2019.

Researcher Alexander Rozental.
Alexander Rozental, foto Andreas Andersson.

Om avsnitt 17

Alexander Rozental är legitimerad psykolog och forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap, Karolinska Institutet. Han skapade en boom kring ordet prokrastinering när han för några år sedan tillsammans med journalisten Lina Wennersten kom ut med boken Dansa på deadline. Hans forskning handlar om prokrastinering – uppskjutarbeteende – och hur det kan avhjälpas i terapi.

Han reder bland annat ut begreppen produktiv prokrastinering, planeringsvillfarelse och prekrastinering samt varför vi människor lätt hamnar i uppskjutarbeteende.

I avsnittet medverkar även Anders Hammarberg, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap, på frågan om hur om varför så få söker hjälp för sitt alkoholriskbruk.

Lyssna via Spotify
• Hitta Medicinvetarna i iTunes

Mer läsning på samma tema:

Andreas Andersson
2023-11-22