Medicinvetarna #14: Arv eller miljö?

Styr generna hur mycket kaffe vi dricker? Ja, det gör de. I princip alla våra egenskaper påverkas av genetiska faktorer, det visar de många studier som gjorts med hjälp av svenska tvillingar. Avsnittet publicerades 24 april 2019.

portrait of Patrik Magnusson
Patrik Magnusson. Foto: OLa Danielsson.

Om avsnitt 14

Svenska tvillingregistret förvaltas av Karolinska Institutet och upprättades på 1960-talet. Det är världens största i sitt slag och innehåller information om cirka 100 000 tvillingpar.

I avsnitt 14 av KI:s podcast Medicinvetarna berättar Patrik Magnusson, forskare i genetik vid institutionen för medicinsk epidemiologi vid Karolinska Institutet och chef för Svenska Tvillingregistret, om vad tvillingar kan lära oss om arv och miljö.

Så hur stor roll spelar arvet och vad kan till exempel uppfostran och uppväxtmiljö bidra med? Frågan är inte så lätt att svara på. Men att generna kommer att påverka oss är helt klart, menar Patrik Magnusson. Han tycker att vi borde blir bättre på att anamma det genetiken lärt, genom att i större utsträckning acceptera olikheter människor emellan, exempelvis i skolan.

I avsnittet svarar också Anna Smed Sörensen, forskare vid institutionen för medicin, Solna, på lyssnarfrågan om samma virus kan ge vitt skilda symtom hos olika individer.

Lyssna på avsnittet via Spotify