Medicinvetarna #1: Luktar du friskt?

Kan människor känna doften av rädsla? Ålder? Sjukdom? Ja, enligt forskaren Johan Lundström som förklarar varför försämrat luktsinne är kopplat till ökad risk för olika sjukdomar. Avsnittet publicerades 8 november 2018.

Johan Lundström, luktforskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap. Foto: Andreas Andersson.

Visste du att människan är ett av de däggdjur som har allra bäst luktsinne? Vi kan känna doften av rädsla, ålder, främlingskap och sjukdom, för att ge några exempel.

I avsnitt 1 av Medicinvetarna intervjuas luktforskaren Johan Lundström vid institutionen för klinisk neurovetenskap. Han avslöjar bland annat att så många som 5 procent av svenskarna helt saknar luktsinne, det är betydligt vanligare än att vara blind och döv.

Samtidigt visar forskning att försämrat eller förlorat luktsinne är kopplad till ökad risk för olika sjukdomar, bland annat depression. Men Johan Lundström är ett motgift på spåren: bebisdoft.

I programmet medverkar även Jakob Frie, forskare vid institutionen för kvinnors och barns hälsa, och svarar på lyssnarfrågan: Hur vet små barn vad som är bra mat?

Mer läsning på temat

Andreas Andersson