Medicinvetarna #36: Vem får utmattningssyndrom?

Utmattningssyndrom beror inte på stress, det beror på brist på återhämtning. Professor emerita Marie Åsberg satte utmattningssyndrom på forskningskartan på nittiotalet. Lyssna på ett samtal med en av världens främsta experter på hur man undviker att gå in i väggen. Avsnittet publicerades 25 mars 2020.

Professor emerita Marie Åsberg. Photo: Andreas Andersson.
Professor emerita Marie Åsberg. Foto: Andreas Andersson.

Utmattningssyndrom är en sjukdom som innebär trötthet, problem med minne och koncentration och minskad stresstålighet. Den förekom redan på 1800-talet men kallades på den tiden för neurasteni.

– Redan då menade man att det berodde på ett ökat tempo i samhället. Själv tror jag att förutsättningarna för hur man levde påverkades mycket när vi fick elektriskt ljus, säger professor emerita Marie Åsberg.

Marie Åsberg är professor emerita i rehabiliteringsmedicin vid Karolinska Institutets institution för kliniska vetenskaper, Danderyds sjukhus. Hon var med och tog fram kriterierna för diagnosen utmattningssyndrom och har forskat på sjukdomen i decennier. Marie Åsberg menar att vi är byggda för att klara av stress i perioder så länge vi får återhämta oss och sova. I yrken där återhämtning ofta inte hinns med, till exempel bland lärare eller omsorgspersonal, är därför risken att drabbas betydligt större.

I Medicinvetarna talar hon om hur sjukdomen syns i hjärnan, hur den skiljer sig från depression och hur hon själv hanteras stress genom åren: Jag är bra på att sova!

• Lyssna på avsnittet via Spotify
  • Hitta Medicinvetarna i iTunes.

Mer läsning på temat

Andreas Andersson