Medicinvetarna #34: Hur vinner man mot ett virus?

Det nya coronaviruset som i början av 2020 härjat i delar av Kina sprids snabbt mellan människor eftersom detta virus är helt nytt för oss. Professor Matti Sällberg är en av de forskare som startat arbetet med att ta fram ett vaccin mot viruset. Hör hur det går till i nya avsnittet av Medicinvetarna. Avsnittet publicerades 26 februari 2020.

Portrait of professor Matti Sällberg. Photo Andreas Andersson.
Matti Sällberg, professor vid institutionen för laboratoriemedicin. Foto: Andreas Andersson.

Hur skyddar vi oss bäst mot pandemiska virus? Isolering av smittade och vaccinering är två viktiga åtgärder. Med anledning av det nya coronavirusutbrottet bjöd Medicinvetarna in Matti Sällberg, professor vid institutionen för laboratoriemedicin vid Karolinska Institutet, för att prata om hur det går till att ta fram ett vaccin. Hans forskargrupp studerar vanligtvis hur hepatitvirus orsakar sjukdom och hur kroppen reagerar på infektionen samt vilka faktorer som bidrar till kontroll och utläkning av sjukdomen. Tillsammans med kollegor vid Karolinska Institutet har han arbetat fram en plattform för vaccinutveckling som just nu används för att ta fram ett vaccin mot det nya coronaviruset. Det kommer att ta tid och det är oklart om de kommer att lyckas. Hör honom förklara varför det ändå är viktigt att försöka.

I Medicinvetarna berättar han också om hur vaccin fungerar, skillnaden mellan farliga och mindre farliga virus och hur han själv ser på riskerna med det aktuella virusutbrottet.

I avsnittet svarar också John Axelsson, forskare vid institutionen klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet, på lyssnarfrågan om vad forskningen säger om fenomenet ”man cold”. Är det mer synd om förkylda män än det är om förkylda kvinnor? Lyssna på svaret i podden!

• Lyssna på avsnittet via Spotify
  • Hitta Medicinvetarna i iTunes.
Andreas Andersson
2023-11-22