Medicinvetarna #21: Läge för spelpaus?

Anne H Berman är docent i klinisk psykologi vid Karolinska Institutet och har ägnat mycket tid åt beroendeforskning. På senare år har hon framför allt intresserat sig för spelberoende och hur man kan hjälpa människor som fastnat. Avsnittet publicerades 28 augusti 2019.

Anne H Berman. Foto: Andreas Andersson

Anne H Berman var enhetschef för Stödlinjen för problemspelare åren 2015-2019 och har nu en rådgivande roll där. Hennes forskning kretsar kring utveckling, utvärdering och implementering av e-hälsointerventioner för problematiskt alkohol- och drogbruk, problemspelande och ohälsosamma levnadsvanor. I säsongens första avsnitt av Medicinvetarna kretsar samtalet kring olika typer av beroenden - likheter och skillnader och vilka behandlingar som är effektiva. Vi pratar också om den specifika situationen i Sverige 2019, med en ny reglering för spel sedan årsskiftet, och den debatt om spelreklam som rasar.

Hör också programledaren Andreas Andersson berätta om ett av de konstigaste jobb han haft...

I avsnittet pratar vi också med Torbjörn Vestberg, forskarstuderande vid institutionen för klinisk neurovetenskap, om hur hjärnan fungerar hos framgångsrika fotbollsspelare.

• Lyssna på avsnittet via Spotify.
  • Hitta Medicinvetarna i iTunes
Andreas Andersson