Medicinvetarna #55: Hur funkar gensaxen?

Årets Nobelpris i kemi gick till upptäckten av gensaxen crispr/cas9. Med hjälp av den kan forskare med hög precision ändra i vår arvsmassa. Forskaren Fredrik Lanner berättar om hur gensaxen används som forskningsverktyg men också i försök att hitta nya sjukdomsbehandlingar. Avsnittet publicerades 18 november 2021.

Porträtt av forskaren Fredrik Lanner. Foto. Andreas Andersson.
Fredrik Lanner. Foto. Andreas Andersson.

- Allt i våra kroppar och våra celler regleras ju av vår DNA-kod så det här blir ju ett väldigt kraftfullt verktyg i all typ av biologisk och medicinsk forskning, säger Fredrik Lanner, forskare vid institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, som själv använder metoden i sin forskning.

I avsnitt 55 av Karolinska Institutets populärvetenskapliga podcast Medicinvetarna berättar han om hur hans forskargrupp använder gensaxen i sin forskning. Fredrik Lanner pratar också om de potentiella riskerna med gensaxtekniken vid klinisk användning men också om etiska utmaningar som dyker upp i samband med att man exempelvis i behandlingssyfte gör ärftliga genförändringar på tidiga foster. Dessutom: Om chocken han fick när har hörde talas om den kinesiske forskaren He Jiankui som 2018 deklarerade att han skapat världens första genmodifierade bebisar.

- Det var absolut det sämsta som kunde hända forskningsfältet. Han är nu satt i fängelse och får aldrig mer bedriva forskning i Kina. Men vi får inte glömma bort att det finns otroliga möjligheter att bota allvarliga sjukdomar med den här tekniken, säger Fredrik Lanner.

I avsnittet svarar även Johan Lundström, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap, på lyssnarfrågan om hur lukt- och smaksinnet återhämtar sig efter covid-19.

Cecilia Odlind