Medicinvetarna #78: Sitter vettet i bettet?

Lördagsgodis, fluortandkräm och tandborstning två gånger om dagen har gjort att Sveriges tandhälsa gått från katastrof till bland den bästa i världen. Hör professorn och tandläkaren Mats Trulsson berätta munhälsans historia och få svar på frågor om tandblekning, bettskenor och tandvårdsrädsla. Och – påverkas äldres minne av deras tuggförmåga? Ny forskning ska ge svar. Avsnittet publicerades 6 oktober 2021.

Professor Mats Trulsson. Foto: Andreas Andersson.

Sverige är ett av de länder som har bäst munhälsa i världen. Ändå är det inte länge sedan som kariesangrepp löstes av en smed – som drog ut tänderna på den drabbade.

– Tänder kunde dras ut på ungdomar i preventivt syfte i början av 1900-talet, säger Mats Trulsson, övertandläkare och professor vid institutionen för odontologi, Karolinska Institutet.

I avsnitt 78 av KI:s podcast Medicinvetarna intervjuas han om tandhälsan då, nu och i framtiden. Hans egen forskning handlar om hur tuggförmågan hänger ihop med förmågan att tillägna sig näring men också kognition och livskvalitet.

– Jag tycker inte man ska mixa mat, det är onödigt att äta alltför mjuk och processad mat. Det är bättre att tugga färsk frukt och grönsaker, säger han.

Själv glömde Mats Trulsson att gå till tandläkaren i sex år och drabbades av tandvärk, berättar han i avsnittet och han ger även svar på frågor om vikten av ett perfekt och regelbundet leende (inte nödvändigt, se på Tom Cruise), när man ska borsta tänderna efter att ha ätit något surt (vänta en timme) och om vi kan utrota karies (nej, det blir svårt med tanke på att tre miljarder människor just nu har hål i tänderna).

I avsnittet svarar även forskaren Alexander Rozental på en lyssnarfråga om hur vi lättare vänjer oss vid nya vanor (apropå att många nu ska återgå till kontoret efter en lång tid av hemifrånarbete). Han berättar också kort om forskningen kring perfektionism apropå hans aktuella bok: "Bättre än perfekt".

Mer på temat

Andreas Andersson