Medicinvetarna #28: Vem är oroligast?

Oro kan ta över livet periodvis och är en mycket vanlig orsak till att personer söker hjälp i primärvården. När är oron överdriven? Och vad kan man göra åt den? Forskaren och psykologen Erik Andersson reder ut. Avsnittet publicerades 4 december 2019.

Närporträtt av Erik Andersson utanför Aula Medica.
Erik Andersson, forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap. Foto: Andreas Andersson.

Att oroa sig är normalt och det kan hjälpa oss att upptäcka faror och minska risker. Men när oron tar över tankarna och hindrar det normala livet, så kan det kallas överdriven oro. Man kan lida av överdriven oro utan att nödvändigtvis ha så svåra besvär att det klassas som en psykiatrisk diagnos.

Erik Andersson är forskare vid institutionen för klinisk neurovetenskap vid Karolinska Institutet och arbetar även kliniskt som psykolog. Han har skrivit en avhandling om tvångssyndrom och har intresserat sig för överdriven oro.

I avsnitt 28 av Medicinvetarna berättar han om forskning som visar att oro gör dig osmart, att varken för lite eller för mycket oro är bra för hälsan samt om strategier och behandlingsmetoder man kan använda för att hantera överdriven oro.

Dessutom - forskaren Anton Lager vid institutionen för global hälsa, Karolinska Institutet, svarar på lyssnarfrågan om vi kan påverka vår intelligens.

• Lyssna på avsnittet via Spotify.
  • Hitta Medicinvetarna i iTunes.

Mer läsning på temat

Andreas Andersson