Medicinvetarna #25: Vem har HPV?

Insikten att HPV - humant papillomvirus - kan ge upphov till cancer presenterades första gången på 1970-talet. Tack vare dagens, och morgondagens, vaccinationsprogram finns idag hoppet om att förhindra hundratals cancerfall varje år. Avsnittet publicerades 23 oktober 2019.

Portrait of Tina Dalianis
Tina Dalianis, professor emerita i tumörvirologi vid institutionen för onkologi-patologi vid Karolinska Institutet.

Tina Dalianis är professor emerita i tumörvirologi vid institutionen för onkologi-patologi vid Karolinska Institutet. Hon har ägnat en stor del av sitt yrkesverksamma liv åt att kartlägga HPV och dess följder. Hon tillhör de som ihärdigast argumenterat för att vaccination ska erbjudas mot de farliga varianterna av HPV. Sedan 2010 erbjuds alla flickor i ålder 10-12 år vaccin mot de farligaste varianterna HPV, och idag förs diskussionen om att införa vaccin också för pojkar.

Den mest kända cancerformen som kan uppstå på grund av HPV är livmoderhalscancer, som av naturliga skäl inte drabbar män, men det finns virusvarianter som kan ge toncillcancer och tungrotscancer. Ett annat skäl att vaccinera pojkar är förstås att de då inte kommer att smitta ovaccinerade sexpartners i framtiden. För HPV är en sexuellt överförd smitta som smittar vid samlag och troligen också i samband med kyssar. Hör i avsnittet om forskningen som ledde fram till vaccineringen och varför det är en bra idé att vaccinera brett.

I avsnittet medverkar också cancerforskaren Jonas Fuxe, cancerforskare vid institutionen för mikrobiologi, tumör- och cellbiologi, Karolinska Institutet, som svarar på frågan om ämnet bromelain i ananas skulle kunna skydda mot cancer.

• Lyssna på avsnittet via Spotify.
  • Hitta Medicinvetarna i iTunes.
Andreas Andersson
2023-11-22