Forskning på KIND

KIND är ett kompetenscentrum för forskning, utveckling och utbildning kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) som till exempel autism, språkstörning och adhd. Vi driver forskningen framåt och utvecklar nya metoder för upptäckt, behandling och anpassning. Vi skapar ett mer inkluderande samhälle genom att sprida kunskap om NPF på kurser för yrkesverksamma och i samarbeten med det omgivande samhället.

Bild på tre kvinnor och tre män som står på rad.

Avhandlingar och rapporter

ADHD Report: Internationellt konsensusuttalande

ADHD Report är ett konsensusuttalande från World Federation of ADHD där 80 experter i 27 länder samlat och sammanfattat de viktigaste vetenskapliga rönen om ADHD.  "ADHD Report" med 208 vetenskapligt välgrundade slutsatser om ADHD finns i på svenska i orginalversion och lättläst version. 

ADHD Report: LÄTTLÄST

 

Autism och intellektuell funktionsnedsättning: Bemötande, stöd och service

Ett KIND policydokument om bemötande, stöd och service för personer med autism och intellektuell funktionsnedsättning inom vård, omsorg och boenden. Evidensbaserad praktik och rekommendationer. 

Autism och arbete

Autism och arbete [på engelska]: An International Society for Autism Research Policy Brief. "Getting People with Autism to Work". 

Inkluderingsarbete för barn och ungdomar vid svenska skolor

Studie- och yrkesvägledning vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. En kunskapsöversikt och rekommenderad praxis. Denna kunskapssammanställning ingår i projektet JobbaFrisk-NPF som drivs av Centrum för arbets- och miljömedicin vid Region Stockholm. 

Kartläggning av vårdkedjorna för barn och ungdomar med autism eller adhd i Region Stockholm

Kartläggning av vårdkedjorna för barn och ungdomar med ASD eller ADHD i Region Stockholm. 

KIND har gjort en rapport om inkluderingsarbete för barn och ungdomar vid svenska skolor. Den är baserad på kartläggningsverktyget INCLUSIO och omfattar svar från 4778 anställda vid 68 skolor.

Kvinnor och barns hälsa

Aktuell kunskap om kvinnors och barns hälsa: Utdrag från kunskapsdag om kvinnors och barns hälsa 27 april 2023

Transition. Kurs med mentorstöd i övergången till vuxenlivet

Utveckling och utvärdering av TRANSITION: kurs med mentorstöd i övergången till vuxenlivet för personer med
Autism och/eller adhd. 

Avhandlingar

Support in daily living for neurodivergent young adults : current practice and new methods
Maria Löthberg, 2025

Parents with ADHD : parenting, stress, and interventions
Therese Lindström, 2024

Visual perception in infancy and its links to later autism
Irzam Hardiansyah, 2024

Transition-aged autistic youth : functioning, quality of life, and internet-delivered psychoeducation 
Anna Backman, 2023

Intellectual disability in a forensic psychiatric setting
Hanna Edberg

Female autism phenotypes : sex/gender differences in functioning, camouflaging, and eating problems
Karl Lundin Remnélius, 2023

Environmental etiologies of autism and other neurodevelopmental conditions : twin studies of the cumulative effect of early medical events 
Torkel Carlsson, 2022

Educational inclusion for students with neurodevelopmental conditions 
Emma Leifler, 2022

Neurofeedback and working memory training in children and adolescents with ADHD 
John Hasslinger, 2022

Genetic implications of individual intervention and neuronal dysfunction in neurodevelopmental disorders 
Danyang Li, 2022

Physical comorbidity in twins with ASD or ADHD 
Pei-Yin Pan, 2021

New light on neurocognitive processes linked to autism and attention deficit and hyperactivity disorder in childhood : studies of eye movements in twins
Monica Siqueiros Sanchez, 2020

Tailoring and standardizing the assessment of ability and disability in ADHD and autism : the development of WHO ICF core sets
Soheil Mahdi, 2019

Morphological variants in neurodevelopmental disorders
Lynnea Myers, 2019

Quality and efficacy of early intensive autism intervention : a matter of trust, knowledge, and supervision?
Ulrika Långh, 2017

Emotion recognition and expression in autism spectrum disorder : significance, complexity, and effect of training
Steve Berggren, 2017

Identification of biobehavioral markers of neurodevelopmental disorders in twins
Charlotte Willfors, 2017

Men with ADHD in compulsory care for substance abuse : characterization and treatment
Berit Bihlar Muld, 2016

Social skills group training for children and adolescents with autism spectrum disorder
Nora Choque Olsson, 2016

Standardizing diagnostic assessment of autism spectrum disorder - assets and challenges
Eric Zander, 2015