Nelli Kalnak
E-postadress: nelli.kalnak@ki.se
Besöksadress: BioMedicum A4, Solnavägen 9, 17165 Solna
Postadress: K6 Kvinnors och barns hälsa, K6 Neuropsykiatri Tammimies, 171 77 Stockholm
Om mig
- Jag är specialistlogoped med klinisk erfarenhet från framförallt
högspecialiserad barnsjukvård, men har även arbetat inom kommunala
resursteam och i statliga integrationsprojekt. Min kliniska specialisering
omfattar beteende- och utvecklingsrelaterade tillstånd (/på engelska:
Neurodevelopmental disorders/) hos barn och ungdomar. Jag är särskilt
kunnig inom flerspråkig barnlogopedi.
Jag har ett starkt engagemang i tvärprofessionellt teamarbete kring
utredning av barns utvecklings- och beteendestörningar. Mitt intresse för
klinisk metodutveckling har resulterat i metoder för logopedisk handledning
av personalgrupper inom specialskolor, metod för kommunikativ coaching
riktat till personal som arbetar med språksvaga barn, samt metoder för
handledning i språklig stimulans till flerspråkiga föräldragrupper.
Jag är verksam som specialistlogoped på Logopedmottagningen vid
Helsingborgs lasarett och som forskare på Karolinska Institutet.
Forskningsbeskrivning
- Min forskning handlar om utvecklingsrelaterad språkstörning hos barn och
unga med särskilt fokus på kliniska markörer och ärftlighet. Särskilda
intresseområden är differentialdiagnostik och kopplingar mellan
språkstörning och andra tillstånd såsom exempelvis autism, ADHD, down
syndrom och dyslexi. Jag disputerade vid Institutionen för Kvinnors och
Barns Hälsa på Karolinska Institutet i oktober 2014 med avhandlingen
/Familiy history, clinical marker, and reading skills in children with
Specific Language Impairment/, under ledning av professor Hans Forssberg.
På Karolinska Institutet är jag huvudansvarig för två större
forskningsprojekt. Det ena projektet är en randomiserad kontrollerad studie
i vilken effekterna av intensiv läsintervention till barn med grav
språkstörning är i fokus. Det andra projektet syftar till att undersöka
olika aspekter av språkliga och sociala förmågor, samt psykisk hälsa hos
unga vuxna som diagnostiserats med grav språkstörning i barndomen.
I ett samarbete med forskare vid Köpenhamns universitet är jag en av tre
ansvariga för ett projekt som syftar till att undersöka prevalensen i
Danmark för utvecklingsrelaterade språkstörningar och insatser till dessa
individer över tid, samt till att undersöka genetiska markörer för
språksvårigheter och språkstörningar.
I samarbete med Kajsa Lamm, doktorand vid Lunds universitet, har jag
publicerat ett antal populärvetenskapliga artiklar om ätsvårigheter hos
barn, även kallat Pediatric Feeding Disorder. Ett ämne som ligger mig varmt
om hjärtat att sprida kunskap om.
Undervisning
- Jag har en grundutbildning i högskolepedagogik, forskarhandledning och
problembaserad inlärning (PBI) från Medicinska fakultetens Centrum för
Undervisning och Lärande på Lunds universitet. Jag handleder
magisteruppsatser i logopedi och studenter på
distriktsjuksköterskeutbildningen vid Lunds universitet, tidigare även vid
Karolinska Institutet. Jag är handledare till doktorand Marika Habbe vid
Institutionen för Kvinnors och Barns Hälsa på Karolinska Institutet.
Min erfarenhet av logopedisk undervisning gäller i första hand kliniska
barnlogopediska ämnen vid Lunds universitet, Stockholms universitet och
Uppsala universitet. För närvarande är jag ansvarig kursledare i ämnet
Muntlig kommunikation för doktorander vid Medicinska Fakulteten på Lunds
universitet och Campus Helsingborg, samt i Muntlig kommunikation inom ramen
för ST-läkarprogrammets kurser på Campus Helsingborg.
Artiklar
- Article: HUMAN GENETICS. 2024;143(2):169-183
- Article: HEALTHCARE. 2024;12(3):359
- Article: LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY. 2023;48(4):189-196
- Article: PSYCHIATRY RESEARCH. 2023;323:115171
- Article: LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY. 2022;47(2):84-91
- Article: LOGOPEDICS PHONIATRICS VOCOLOGY. 2022;47(1):10-17
- Article: JOURNAL OF INTELLECTUAL DISABILITIES. 2021;25(4):636-660
- Article: JOURNAL OF PSYCHOLINGUISTIC RESEARCH. 2019;48(3):683-697
- Journal article: HEALTH EDUCATION AND CARE. 2019;4(2)
- Article: CLINICAL GENETICS. 2018;94(3-4):313-320
- Article: PLOS ONE. 2014;9(2):e89544
- Article: GENES, BRAIN AND BEHAVIOR. 2012;11(8):921-927
Alla övriga publikationer
- Preprint: RESEARCH SQUARE. 2023
- Conference publication: 2023
Forskningsbidrag
- Swedish Research Council for Health Working Life and Welfare1 January 2022 - 31 December 2024
Examina och utbildning
- Medicine Doktorsexamen, Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet, 2014