Elisabeth Nilsson Jobs
 Forskningsspecialist
E-postadress: elisabeth.nilsson.jobs@ki.se
Besöksadress: Gävlegatan 22B, plan 8, 11330 Stockholm
Postadress: K6 Kvinnors och barns hälsa, K6 Neuropsykiatri Bölte, 171 77 Stockholm
Om mig
- Jag arbetar som forskningsspecialist och utbildningsansvarig på Center of 
 Neurodevelopmental Disorders at KI (KIND) vid institutionen för kvinnors och
 barns hälsa.
 Jag är legitimerad psykolog, specialist i klinisk psykologi och fil dr. Jag
 är specialiserad inom utvecklingsneurologiska funktionsnedsättningar (UNF
 även kallade NPF) som autism, adhd, språkstörning, inlärningsstörningar,
 intellektuell funktionsnedsättning och motoriska störningar. Jag har
 mångårig erfarenhet av att jobba med barn och ungdomar med UNF, både
 kliniskt och inom forskning. Jag har även lång erfarenhet av undervisning,
 kurs- och materialutveckling.
 Jag är ansvarig för KIND utbildning. Våra kurser omfattar både utredning
 och behandling vid UNF, på grund- och specialistnivå. Utöver undervisning
 inom KINDs kurser, undervisar jag inom läkarprogrammet, KI och för
 specialistpsykologer inom Centrum för psykiatriforskning och har därtill en
 del andra föreläsnings- och handledningsuppdrag.
 Jag leder även KINDs interna arbetsgrupp KIND diagnostik för frågor om
 diagnostik och bedömningsunderlag vid UNF.
 *Akademiska
 meriter
 *
 * Filosofier doktor, Uppsala universitet 2018-12-14
 Avhandling/: /Recognizing Disability and Ability in Young Autistic
 Children Uppsala University, Disciplinary Domain of Humanities and Social
 Sciences, Faculty of Social Sciences, Department of Psychology.
 * Filosofie magisterexamen 2000-12-14 /(pedagogik 40 p, engelska 40 p,
 Stockholms universitet, psykologi 200 p, Uppsala universitet/)
 * Psykologexamen, 200 p, Uppsala Universitet 2000-12-14
 * Påbyggnadskurs i Hörselvård, 20 poäng, Hälsohögskolan, Stockholm
 1993
 * Hörselvårdsassistentexamen. 80 p, Högskoleutbildning Örebro 1986
 *Certifikat och legitimationer*
 * Certifikat, Internationell oberoende ADOS tränare 2016-11-21
 * Behörighet specialist i klinisk psykologi 2013-02-21
 * Legitimation audionom 2006-04-06
 * Legitimation psykolog 2002-06-20
Forskningsbeskrivning
- Mitt avhandlingsarbete omfattade visuell perception hos små barn med och 
 utan autism. Jag är idag en del av Janina Neufelds forskargrupp där jag
 undersöker visuell perception hos vuxna autistiska personer. I projektet är
 jag även sakkunnig inom psykologisk test och bedömningsmetoder.
 Ett pågående arbete är även att beskriva autism ur ett
 utvecklingsperspektiv.
 *Publikationer*
 Vetenskapliga publikationer:
 * Konke, L. A., Forslund, T., Nilsson-Jobs, E., Nyström, P., Falck-Ytter,
 T., & Brocki, K. (2022). How DoesTemperament in Toddlers at Elevated
 Likelihood for Autism Relate to Symptoms of Autism and ADHD at Three Years
 of Age?. /Journal of autism and developmental disorders/, /52/(3),
 995–1006. https://doi.org/10.1007/s10803-021-05001-z [1]
 * Nilsson ADDIN Mendeley Bibliography CSL_BIBLIOGRAPHY Jobs, E. N., Bölte,
 S., & Ytter, T. F. (2019). Preschool Staff Spot Social Communication
 Difficulties , But Not Restricted and Repetitive Behaviors in Young
 Autistic Children. /Journal of Autism and Developmental
 Disorders/, /0/(0), 0. https://doi.org/10.1007/s10803-018-03867-0 [2]
 * Nilsson Jobs, E., Bölte, S., & Falck-Ytter, T. (2018). Spotting Signs of
 Autism in 3-Year-Olds: Comparing Information from Parents and Preschool
 Staff. /Journal of Autism and Developmental
 Disorders/. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3821-5 [3]
 * Nyström, P., Gliga, T., Nilsson Jobs, E., Gredebäck, G., Charman, T. et
 al.(2018). Enhanced pupillary light reflex in infancy is associated with
 autism diagnosis in toddlerhood. /Nature Communications, 9/ [4]
 * Nilsson Jobs, E., Falck-Ytter, T., & Bölte, S. (2018). Local and Global
 Visual Processing in 3-Year-Olds With and Without Autism. /Journal of
 Autism and Developmental Disorders/, /48/(6),
 2249–2257. https://doi.org/10.1007/s10803-018-3470-8 [5]
 * Söderlund, G. B. W., & Jobs, E. N. (2016). Differences in Speech
 Recognition Between Children with Attention Deficits and Typically
 Developed Children Disappear when Exposed to 65 dB of Auditory
 Noise. /Frontiers in Psychology, 7/. doi:10.3389/fpsyg.2016.00034
 Populärvetenskapliga artiklar:
 Specialpedagogen nr 1 2019
 * /”Vi vet för lite om små barns speciella förmågor”
 /
 Förskoleforum 2019
 * /"Särskild begåvning-vad är det/?"
 * /"Fakta om autismspektrumtillstånd"/
 * /"Sociala svårigheter vid autismspektrumtillstånd "/
 * /"Pedagogens kunskap viktig för att upptäcka AST" /
 * *
 [1] https://doi.org/10.1007/s10803-021-05001-z
 [2] https://doi.org/10.1007/s10803-018-03867-0
 [3] https://doi.org/10.1007/s10803-018-3821-5
 [4] http://dx.doi.org/10.1038/s41467-018-03985-4
 [5] https://doi.org/10.1007/s10803-018-3470-8
Artiklar
- Article: JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. 2022;52(3):995-1006Konke LA; Forslund T; Nilsson-Jobs E; Nystrom P; Falck-Ytter T; Brocki K
- Article: JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. 2019;49(5):1928-1936Jobs EN; Bolte S; Falck-Ytter T
- Article: JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. 2019;49(3):1232-1241Jobs EN; Bolte S; Falck-Ytter T
- Article: JOURNAL OF AUTISM AND DEVELOPMENTAL DISORDERS. 2018;48(6):2249-2257Jobs EN; Falck-Ytter T; Bolte S
- Article: NATURE COMMUNICATIONS. 2018;9(1):1678Nystrom P; Gliga T; Jobs EN; Gredeback G; Charman T; Johnson MH; Bolte S; Falck-Ytter T
- Article: FRONTIERS IN PSYCHOLOGY. 2016;7:34Söderlund GBW; Jobs EN
