Undervisning och lärande

Enheten för undervisning och lärande faciliterar pedagogisk utveckling vid Karolinska Institutets utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. I vårt uppdrag ingår högskolepedagogisk utbildning, pedagogiskt stöd för utveckling av undervisning och kurser, att skapa forum för pedagogisk dialog och främja organisatoriskt lärande, stöd vid produktion av material för lärande, samt pedagogisk infrastruktur.

Undervisning och lärande är en samskapande arena för medicinsk pedagogik som möjliggör utvecklande och berikande möten mellan människor, kunskap och praktik.​ Vi drivs av nyfikenhet att kontinuerligt lära och utvecklas så att vi kan bidra till ett meningsfullt lärande och bidra till KI:s vision om att verka för en bättre hälsa för alla.

Teachers chatting at Teachers' Day
Lärare på Lärardagen Foto: Louise Grännsjö

Utbildningsstöd för medarbetare på KI och handledare

På sidan utbildningsstöd finner du stöd, resurser och information om examination och bedömning, pedagogisk grundsyn, pedagogik i verksamhetsintegrerat lärande, film och media i undervisning och mycket mer för att utveckla din undervisning.

Saknar du något på sidan kontakta gärna avdelningschef Maria Watter.

Enhetens fyra områden

Pedagogik i verksamhetsintegrerat lärande

Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för hur vi kan skapa förutsättningar för lärande i det kliniska sammanhanget. Vi fokuserar på att skapa förutsättningar för hög kvalitet i handledning av studenter i VIL och genomsyras av ett studentcentrerat, personcentrerat och interprofessionellt förhållningssätt.

Vi erbjuder möjligheter till kompetensutveckling i pedagogik samt bidrar till utveckling av handledningsmodeller och utbildningsprocesser i VIL. Området arbetar även med riktade utvecklingsprojekt för utveckling av förutsättningarna i lärandemiljöer i hälso- och sjukvården.

Områdeschef: Rene Ballnus

Högskoleförlagd pedagogik

Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för högskolepedagogik och medicinsk pedagogik. Området fokuserar på ett brett spektrum av pedagogiska teman, från studenternas lärande till kurs- och programdesign, examination och bedömning, handledning och utvärdering av utbildningens kvalitet.

Vi ansvarar för formell kompetensutveckling för lärare och handledare, samt erbjuder konsultation och driver projekt för att utveckla undervisningen.

Omårdeschef: Juha Nieminen

Digitalt lärande

Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för hur vi kan skapa förutsättningar för lärande i digitala lärmiljöer. Digitalt lärande fokuserar på att skapa förutsättningar för att bedriva ett flexibelt lärande i digitala lärmiljöer oberoende av tid och plats genom att integrera digitala verktyg i undervisningen.

Vi ansvarar för utveckling av digital infrastruktur och erbjuder stöd för utveckling av undervisning och examination i form av seminarier, workshops samt riktade utvecklingsprojekt.

Områdeschef: Daniel Rössler Gausel

Kontinuerligt lärande och professionell utveckling

Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för högskolepedagogik och medicinsk pedagogik med fokus på det informella och organisatoriska lärandet. Området ansvarar för hur man skapar strukturer inom en organisation för att främja det kontinuerliga lärandet.

Vi erbjuder tillfällen, strukturer, resurser och forum för att kontinuerligt utvecklas och lära samt skapar förutsättningar för en lärandeorganisation. Vi driver även strategiska projekt för att utveckla utbildningen.

Områdeschef: Teresa Sörö

Medarbetare och kontakt

Verksamhetschef

Alla medarbetare i gruppen