Undervisning och lärande är en samskapande arena för medicinsk pedagogik som möjliggör utvecklande och berikande möten mellan människor, kunskap och praktik. Vi drivs av nyfikenhet att kontinuerligt lära och utvecklas så att vi kan bidra till ett meningsfullt lärande och bidra till KI:s vision om att verka för en bättre hälsa för alla.

Utbildningsstöd för medarbetare på KI och handledare
På sidan utbildningsstöd finner du stöd, resurser och information om examination och bedömning, pedagogisk grundsyn, pedagogik i verksamhetsintegrerat lärande, film och media i undervisning och mycket mer för att utveckla din undervisning.
Saknar du något på sidan kontakta gärna avdelningschef Maria Watter.
Enhetens fyra områden
Pedagogik i verksamhetsintegrerat lärande
Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för hur vi kan skapa förutsättningar för lärande i det kliniska sammanhanget. Vi fokuserar på att skapa förutsättningar för hög kvalitet i handledning av studenter i VIL och genomsyras av ett studentcentrerat, personcentrerat och interprofessionellt förhållningssätt.
Vi erbjuder möjligheter till kompetensutveckling i pedagogik samt bidrar till utveckling av handledningsmodeller och utbildningsprocesser i VIL. Området arbetar även med riktade utvecklingsprojekt för utveckling av förutsättningarna i lärandemiljöer i hälso- och sjukvården.
Områdeschef: Rene Ballnus
Högskoleförlagd pedagogik
Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för högskolepedagogik och medicinsk pedagogik. Området fokuserar på ett brett spektrum av pedagogiska teman, från studenternas lärande till kurs- och programdesign, examination och bedömning, handledning och utvärdering av utbildningens kvalitet.
Vi ansvarar för formell kompetensutveckling för lärare och handledare, samt erbjuder konsultation och driver projekt för att utveckla undervisningen.
Omårdeschef: Juha Nieminen
Digitalt lärande
Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för hur vi kan skapa förutsättningar för lärande i digitala lärmiljöer. Digitalt lärande fokuserar på att skapa förutsättningar för att bedriva ett flexibelt lärande i digitala lärmiljöer oberoende av tid och plats genom att integrera digitala verktyg i undervisningen.
Vi ansvarar för utveckling av digital infrastruktur och erbjuder stöd för utveckling av undervisning och examination i form av seminarier, workshops samt riktade utvecklingsprojekt.
Områdeschef: Daniel Rössler Gausel
Kontinuerligt lärande och professionell utveckling
Området utgår från forskning, erfarenhet och kontextuell förståelse för högskolepedagogik och medicinsk pedagogik med fokus på det informella och organisatoriska lärandet. Området ansvarar för hur man skapar strukturer inom en organisation för att främja det kontinuerliga lärandet.
Vi erbjuder tillfällen, strukturer, resurser och forum för att kontinuerligt utvecklas och lära samt skapar förutsättningar för en lärandeorganisation. Vi driver även strategiska projekt för att utveckla utbildningen.
Områdeschef: Teresa Sörö