Maria Watter
Verksamhetschef | Prefekt
E-postadress: maria.watter@ki.se
Telefon: +46852483623
Besöksadress: Alfred Nobels Allé 10, plan 6, 14152 Huddinge
Postadress: TL Undervisning och lärande, 171 77 Stockholm
Del av:
Om mig
- Är PhD och Lektor samt Verksamhetschef för Undervisning och Lärande
(UoL), Karolinska Institutets medicinpedagogiska enhet, sedan 2019.
Undervisning och Lärande är sedan starten 2019 en fristående verksamhet
organisatoriskt placerad direkt under rektor och vars syfte är att skapa
förutsättningar för hög kvalitet i KIs utbildning på såväl grund och
avancerad nivå som forskarnivå. Vi som arbetar på UoL fokuserar på
pedagogisk kompetensutveckling för lärare att möta det pedagogiska
uppdraget, att stödja kontinuerligt lärande och nätverkande för att skapa
gemensamhet för lärare i en föränderlig värld, att facilitera pedagogisk
utveckling så att kompetens får möjlighet att omsättas i praktik som
möter framtidens behov för våra studenter, samt vidareutveckla
förutsättningarna för lärande genom att bygga infrastruktur (digital och
fysisk) och bidra till organisatoriskt lärande så att vi är rustade för
framtiden. Vi gör det för (och helst i samarbete med) alla som planerar,
undervisar och leder KIs utbildning både inom ramen för KI och Region
Stockholm. Vårt strategiska utvecklingsarbete sker i tätt samarbete med
kommittén för utbildning (KU), kommittén för forskarutbildning (KFU),
utbildningsrådet (UR) men även enskilda institutioner och program.
Som ledare drivs jag av att få arbeta med att utveckla människors som
verksamhetens potential. Jag tror på lärandets kraft att utveckla
individer, organisationer och vårt samhälle till en lite bättre plats.
Därför är lärande och att skapa tillsammans och över gränser en viktig
del i mitt ledarskap. Liksom att släppa fram glädjen i vilka vi är och vad
vi skulle kunna åstadkomma för att över lång tid ha uthållighet att
bidra till utveckling i komplexa miljöer där resultaten ofta varken är
lätta att mäta eller något som kommer direkt. Att skapa mening och glädje
ger möjlighet till ett långsiktigt och hållbart arbete som över tid
bygger kapacitet att möta framtida utmaningar så att det inte känns som
att världen varken kör över oss eller springer ifrån oss utan att vi är
delaktiga i att skapa en värld som alla kan frodas i.
Har genom åren haft flertalet roller inom utbildning och med ett särskilt
intresse för att leda utveckling. Som lärare och studierektor i början av
min karriär fick jag följa många studenter i vardagen vilket skapade en
djup förståelse för våra olika förutsättningar vilket varit till enorm
nytta. Som programdirektor arbetade vi med med ett större
utvecklingsprogram efter UKÄs utvärdering. Det var inriktat på
framförallt vetenskapligheten i utbildningen och resulterade så småningom
i att många av våra studenter nominerades till top 10% i undergraduate
awards för sina examensarbeten. Baksidan av detta arbete var lärarnas
förutsättningar och som Grundutbildningsansvarig arbetade vi sedan med att
utveckla såväl incitament och strukturer för lärares utveckling och
autonomi (bland annat en kvalitetspeng för fri kompetensutveckling). Att
arbeta med strukturer som ger förutsättningar för lärare/pedagogiska
ledare och lärandet har jag sedan tagit med mig in i arbetet med att bygga
upp UoL som startades 2019 utifrån det flertal mindre verksamheter som
funnits tidigare. Här har fokus varit på att bygga upp strukturer och
kapacitet att möta universitetets behov liksom att framåt även bidra till
utveckling av pedagogisk utveckling även nationellt och internationellt.
Som lärare har jag undervisat, examinerat och ansvarat för kurser i såväl
kemi, biokemi och biomedicinsk laboratorievetenskap men senare framförallt
fokuserat på ämnet kvalitet och kvalitetsutveckling. Även som lärare
ligger min passion i att utveckla undervisningen så att den möter såväl
studenternas som framtidens behov och däremellan skapa en trygg, öppen och
kreativ miljö som skapa förutsättningar för lärande. Även idag har
jag kvar foten i en fristående interprofessionell kurs i kvalitet och
kvalitetsutveckling för hälso- och sjukvården som ges varje höst.
2019-nuvarande: Verksamhetschef Undervisning och Lärande (UoL)
2016-2019: Grundutbildningsansvarig (GUA) på Institutionen för
Larboratoriemedicin (Labmed)
2014-2016: Biträdande avdelningschef för avdelningen för klinisk kemi
vid institutionen för Laboratoriemedicin
2011-2016: Programdirektor (PD) för Biomedicinska analytikerprogrammet
2009-2011: Chef för studentadministrationen vid insitutionen för
laboratoriemeidicn
2009-2011: Studierektor för biomedicinska analytikerprogrammet
2007-2008: Utvecklare Bernadotte gymnasiet
2007-nuvarande Lärare KI först Adjunkt (2007-20011) och från 2011 Lektor
2003-2007 Doktorand i medicinsk biokemi (2007)
Från början är Leg biomedicinsk analytiker (2002).
Medicine doktorsexamen inom medicinsk biokemi, KI, 2007
Biomedicinsk analytikerexamen och kandidatexamen i biomedicinsk
laboratorievetenskap, KI, 2002
Forskningsbeskrivning
- Obalanser eller rubbningar i metabolismen av fettsyror får stora
konsekvenser för hälsan så som hjärt- och kärlsjukdom, fetma eller
diabetes. Det finns även en rad mer sällsynta sjukdomar som påverkar
lipidmetabolismen som orsakas av olika genetiska defekter i något av alla de
enzymer som är involverade i lipidmetabolismen.
Acyl-CoA tioesteraser är en grupp enzymer som katalyserar hydrolysen av
acyl-CoA till fria fettsyror och fritt coenzym A och har därigenom en
regulatorisk roll i lipidmetabolismen. Denna aktivitet återfinns i alla
cellorganeller, från cytosol till mitokondrier och peroxisomer. Den
fysiologiska funktionen för dessa olika enzymer är ännu inte helt känd
utan kan endast postuleras utifrån dess cellulära lokalisation, aktivitet,
vävnadsuttryck och reglering. Karakterisering av dessa enzymer är därmed
viktigt och har varit mitt fokus i forskningen.
Artiklar
- Article: CELLULAR AND MOLECULAR LIFE SCIENCES. 2008;65(6):982-990
- Article: JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY. 2007;282(37):26707-26716
- Article: THE FASEB JOURNAL. 2006;20(11):1855-1864
- Article: JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY. 2005;280(46):38125-38132
- Article: JOURNAL OF BIOLOGICAL CHEMISTRY. 2004;279(21):21841-21848
Alla övriga publikationer
- Editorial comment: EUROPEAN JOURNAL OF EDUCATION. 2017;52(3):327-335
Anställningar
- Verksamhetschef, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2021-
Examina och utbildning
- MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet, 2007
- LICENTIATEXAMEN, Institutionen för laboratoriemedicin, Karolinska Institutet, 2004
- Medicine Kandidatexamen, Karolinska Institutet, 2002
- Biomedicinsk Analytikerexamen, Karolinska Institutet, 2002
Uppdrag
- Prefekt, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2021-