Malin Sellberg
Om mig
Jag arbetar som pedagogisk utvecklare på Undervisning och lärande. Jag har en bakgrund som sjukgymnast och är doktor i medicinsk vetenskap med medicinsk pedagogik som specialintresse. Jag tillhör Malin Nygren-Bonniers forskargrupp på Institutionen för Neurobiologi, Vårdvetenskap och Samhälle. Jag har undervisat på Fysioterapeutprogrammet på KI och varit klinisk universitetsadjunkt på Karolinska Universitetssjukhuset. Min forskning handlar om kliniska lärmiljöer. Idag genomgår de kliniska lärmiljöerna stora förändringarna och vi behöver kunskap om hur vi bäst möter detta för att studenter inom hälso- och sjukvård ska få så bra utbildning som möjligt.
Ledamot i Pedagogiska akademin, KI, 2023
Doktor i medicinsk vetenskap, KI, 2022
Karolinapriset i Pedagogik, 2017
Specialist inom Intensivvård, 2016
Specialist inom Respiration/Lungmedicin, 2009
Magisterexamen i Klinisk medicinsk vetenskap, KI 1995
Forskningsbeskrivning
Syftet med min forskning är att få en fördjupad förståelse för studenter och handledares upplevelse av den kliniska lärandemiljön.
Undervisning
Jag undervisar på ett flertal av de kurser som Undervisning och lärande tillhandahåller för kliniska handledare
Jag har övergripande ansvar för Stepping-Stone-kurserna för pedagogik i verksamhetsintegrerat lärande
Jag medverkar vid enstaka kurser på Fysioterapeutprogrammet
Jag föreläser och håller workshops om högskolepedagogik på förfrågan
Artiklar
- Journal article: PHYSICAL THERAPY REVIEWS. 2022;27(6):477-485
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2022;22(1):659
- Article: PHYSIOTHERAPY THEORY AND PRACTICE. 2022;38(1):122-131
- Article: BMC MEDICAL EDUCATION. 2021;21(1):258
- Article: RESPIRATORY MEDICINE. 2009;103(7):1076-1082
Alla övriga publikationer
- Thesis / dissertation: 2022
Anställningar
- Pedagogisk Utvecklare, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2022-
Examina och utbildning
- Medicine Doktorsexamen, Institutionen för klinisk vetenskap, intervention och teknik, Karolinska Institutet, 2022
- Medicine Magisterexamen, Karolinska Institutet, 2009