Per Palmgren

Per Palmgren

Assisterande Lektor | Docent
E-postadress: per.palmgren@ki.se
Telefon: +46852485294
Besöksadress: Widerströmska huset, Tomtebodavägen 18A, 17165 Solna
Postadress: C7 Lärande, Informatik, Management och Etik, C7 Lärande Stenfors, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag är docent i medicinsk pedagogik och assisterande lektor vid institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME). Jag har
    arbetat med medicinsk pedagogik sedan 2008 och anknuten till Karolinska Institutet sedan 2011. År 2016 disputerade jag med doktorsavhandlingen "It takes two to tango – an inquiry into healthcare professional education environments".
    Sedan 2022 är jag studierektor för forskarutbildning vid LIME samt även ledamot av Karolinska Institutets Pedagogiska akademi. 

    Jag är även legitimerad kiropraktor och lektor i högskolepedagogik vid Nordiska Institutet för Manuell Medicin i Stockholm.

    • Docent i medicinsk pedagogik, Karolinska Institutet (2020)
    • Medicine doktor (medicinsk pedagogik) från Karolinska Institutet (2016)
    • Master i medicinsk pedagogik (MMedEd) från University of Dundee (2010)
    • Postgraduate Diploma i medicinsk pedagogik (DipMedEd) från University of Dundee (2009)
    • Postgraduate Certificate i medicinsk pedagogik (CertMedEd) från University of Dundee (2008)
    • Av Socialstyrelsen Legitimerad Kiropraktor (2006)
    • Kiropraktorexamen från Skandinaviska Kiropraktorhögskolan (2003)

Forskningsbeskrivning

  • Som medicinsk pedagogisk forskare ingår jag i forskargruppen Lifelong Learning in Health Care Contexts (LLiHCC) vid Karolinska Institutet, ledd av professor Terese Stenfors.

    Min forskning är relativt eklektisk, men min huvudsakliga inriktning rör de miljöer där studenter lär sig och lärare arbetar, samt hur aktörer inom olika vårdprofessioner uppfattar och erfar dessa sammanhang. Ett centralt mål är att utforska hur vi kan utveckla utbildningsmiljöer som är hållbara, av hög kvalitet och anpassade till behoven i olika vårdprofessionella utbildningar. Mer specifikt studerar jag innebörden och den inre dynamiken i utbildningsmiljöer, med syftet att bättre förstå deras olika dimensioner för att kunna stödja deras kontinuerliga utveckling.

    Jag använder en mixed-methods-ansats och tillämpar metoder från både kvantitativ och kvalitativ forskningstradition.

    Utöver mitt arbete inom medicinsk pedagogik har jag också ett vetenskapligt intresse för muskuloskeletal hälsa, med särskilt fokus på behandling och prevention.

     
    Jag är ledamot av Editorial Board för Journal of Chiropractic Education och vetenskaplig granskare för: Medical teacher, Academic Medicine, Medical Education, Advances in Health Sciences Education, BMC Medical Education, Perspectives on Medical Education, Teaching and Learning in Medicine, Nursing Open, Chiropractic & Manual Therapies, Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics, European Journal of Physiotherapy, Journal of Chiropractic Education, International Journal of Medical Education, Journal of Chiropractic Humanities, Journal of Rehabilitation Research and Development och Journal of Chiropractic Medicine.

Artiklar

Alla övriga publikationer

Anställningar

  • Assisterande Lektor, Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, 2022-
  • Assisterande Lektor, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2025-2025

Examina och utbildning

  • Docent, Medicinsk pedagogik, Karolinska Institutet, 2020
  • Medicine Doktorsexamen, Institutionen för lärande, informatik, management och etik, Karolinska Institutet, 2016

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI