Amani Eltayb

Amani Eltayb

Adjunkt
E-postadress: amani.eltayb@ki.se
Telefon: +46852487811
Besöksadress: ,
Postadress: TL Undervisning och lärande, TL Kontinuerligt lärande och professionell utveckling, 171 77 Stockholm

Om mig

  • Jag är adjungerad, pedagog och forskare vid enheten för undervisning och lärande samt institutionen för lärande, informatik, management och etik (LIME) vid Karolinska Institutet.  Jag har över 20 års mångsidig erfarenhet inom farmakologi, farmakoepidemiologi, global hälsa och medicinsk utbildning. Jag tog min doktorsexamen i farmakologi vid KI och har sedan dess utvecklat en framstående profil inom forskning, undervisning och akademiskt ledarskap.

    Mitt arbete fokuserar på utbildningsutveckling och innovation inom hälso- och sjukvårdsutbildningar, med tonvikt på global hälsa, hållbar utveckling och integrering av Agenda 2030-målen i läroplanen.

    Jag bidrar aktivt till fakultetens professionella utveckling och bygger broar mellan kulturer genom inkluderande undervisningsmetoder. Jag är en ledande bidragsgivare till stora internationella projekt, såsom LEANBODY (”LEAN in Medical Education: Reaching for Quality Management Tools to Teach Human Anatomy Effectively in a Multicultural and Multilingual Learning Space”), för vilket jag var huvudforskare från KI (Erasmus+ Cooperation Partnership in Higher Education, 2021–2024).

    Under hela min karriär har jag haft nyckelroller inom undervisning, ledning och förvaltning av forskningsprojekt samt drivit på utbildningsinnovationer både på campus och i digitala miljöer. Jag har publicerat artiklar i framstående tidskrifter och lett initiativ för läroplansutveckling som främjar ”glokala” (globala och lokala) tillvägagångssätt inom högre utbildning.

Forskningsbeskrivning

  • Mina forskningsintressen omfattar medicinsk utbildning, farmakologi, farmakoepidemiologi, global hälsa och reproduktiv hälsa. På senare tid har jag blivit alltmer aktiv inom hälsovetenskaplig utbildning, global hälsa och reproduktiv hälsa/migranters hälsa. Jag har lett forskningsprojekt som LEANbody ERASMUS+ EU-forskningsprojektet. “Anatomy education at central Europe medical schools: a qualitative analysis of educators’ pedagogical knowledge, methods, practices, and challenges” (2025) och ”Global hälsa och avkolonisering inom högre utbildning: En undersökning av attityder, uppfattningar och möjligheter hos lärare” (2023), där man undersöker hur global hälsoutbildning kan avkoloniseras och hur lärare uppfattar och genomför denna omvandling. Peter Lang+1. Dessutom har jag forskat om “Insights from Glocal Educators: Unveiling the Transformative Journeys of Educational Developers” (2024). Tillsammans understryker dessa min engagemang för undervisning och lärande i flerspråkiga, mångkulturella (”glokala”) medicinska utbildningssammanhang. Mitt arbete inom global hälsa är också framträdande. Jag var till exempel en av de ansvariga forskarna för utvärderingen av vårdmodellen med tvåspråkigt doulastöd i samhället under förlossning och födsel för migrerande kvinnor i Sverige, då vi genomförde en randomiserad kontrollerad studie (2022) som mätte erfarenheter av vård under förlossningen och välbefinnande efter förlossningen. PLOS+2Karolinska Institutet+2.

    I början av sin karriär, efter sin doktorsexamen i farmakologi och neuropsykofarmakologi, publicerade hon artiklar om experimentella farmakologiska strategier för behandling av schizofreni, bland annat studier som ”Enhanced Cortical Dopamine Output and Antipsychotic-like Effect of Raclopride with Adjunctive Low-Dose L-dopa” (2005) Biological psychiatry. Min forskning utvidgades sedan till farmakoepidemiologi och global folkhälsa, där jag behandlade frågor som läkemedelsanvändningsmönster i primärvårdscentraler i Indien och antibiotikaanvändning och resistens inom djuruppfödning i Sudan (t.ex. ”Antibiotic Use and Resistance in Animal Farming: A Quantitative and Qualitative Study on Knowledge and Practices among Farmers in Khartoum, Sudan”, 2012). Karolinska Institutet+2Google Scholar+2.

Undervisning

  • 2021–idag  Undervisning och lärande inom högre utbildning (GHPD)

    2021–idag Tandems för undervisning i det glokala klassrummet

    2021–idag  Undervisning vid det glokala universitetet

    2017–2019 Handledning av examensarbeten: 13 masterstudenter, 15 HP och examination av masterstudenter

    Undervisning
    2022 Kursledare – Enheten för undervisning och lärande KI

    2017–2019 Kursledare – Institutionen för kvinnors och barns hälsa KI. Handledning (grundstudenter)

    2001–2012 Undervisning i grundläggande farmakologi, Institutionen för fysiologi och farmakologi KI

    2007–2008 Internationell folkhälsa, undervisning i läkemedelsanvändning och resistens samt handledning och examination

Artiklar

Alla övriga publikationer

Forskningsbidrag

  • “LEAN in Medical Education: Reaching for Quality Management Tools to Teach Human Anatomy Effectively in a Multicultural and Multilingual Learning Space”– LEANBODY”
    Erasmus+ Cooperation partnership in Higher Education KA-2020HED
    1 November 2021 - 1 November 2024
  • Svenska Sälskapet för Medicinisk Forskning
  • Novel pharmacological strategies in the treatment of Schizophrenia
    Lundbeck

Anställningar

  • Adjunkt, Undervisning och lärande, Karolinska Institutet, 2020-
  • Adjunkt, Lärande, Informatik, Management och Etik, Karolinska Institutet, 2025-2027
  • Postdoktor, Kvinnors och barns hälsa, Karolinska Institutet, 2017-2019
  • Postdoc, Global folkhälsa, Karolinska Institutet, 2007-2007
  • Doktorand, Fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, 2004-2006

Examina och utbildning

  • MEDICINE DOKTORSEXAMEN, Experimental studies on novel pharmacological strategies in the treatment of schizophrenia, Institutionen för fysiologi och farmakologi, Karolinska Institutet, 2006
  • Bachelor of Veterinary Sciences, University of Khartoum, 1998

Nyheter från KI

Kalenderhändelser från KI