Forskargruppen MUSIC (Musculoskeletal & Sports Injury Epidemiology Center)

Vår forskning om smärta i muskler och leder inklusive rygg och nacke, psykisk ohälsa och idrottsmedicin är kliniskt relevant och tvärvetenskaplig. Syftet är att fördjupa kunskapen om hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser, faktorer av betydelse för risk och prognos, diagnostik, behandling samt rehabilitering.

”Vårt forskningsområde är idrottsmedicin, psykisk ohälsa och långvariga smärttillstånd … ”

Om oss

Vi genomför kliniskt relevant forskning om långvarig smärta i rygg/nacke och andra muskler och leder, om idrottsmedicin samt psykisk ohälsa. Forskningen baseras främst på våra omfattande kohortstudier och randomiserade kontrollerade studier. Forskargruppen har en multiprofessionell kompetens; epidemiologi, biostatistik, naprapati, fysioterapi, kiropraktik, osteopati, psykologi, ortopedi, folkhälsovetenskap, nutrition och försäkringsmedicin.

Målsättning

Vår forskning syftar till att fördjupa kunskapen om hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser, faktorer av betydelse för risk och prognos, diagnostik, behandling, rehabilitering och prestation. Att förmedla kunskap till olika målgrupper i samhället är ett viktigt uppdrag.

Kontext

Forskningen bedrivs i partnerskap med nationella och internationella forskargrupper, kliniker samt med specialidrottsförbund såsom Svenska Handbollförbundet, Svenska Fotbollsförbundet, Svenska Tennisförbundet och Svenska Gymnastikförbundet. Gruppen leds av professor Eva Skillgate.

Musculoskeletal Pain Epidemiology

Sports Injury Epidemiology