Läraravlastande yrkesroller – en friskfaktor för lärare? En mixed-metodstudie om implementering och effekter av avlastande yrken på lärares arbetshälsa

Att skapa en attraktiv arbetsplats där lärare vill och orkar jobba är en av de stora utmaningar som svenska skolor står inför idag. I vissa kommuner slutar så många som 15–25 % av lärare varje år. För att förbättra lärares arbetssituation och minska deras arbetsbelastning har regeringen infört läraravlastande tjänster. Det finns dock blandande resultat kring hur dessa tjänster påverkar lärares arbetsmiljö och skolor efterlyser stöd kring hur dessa tjänster bäst implementeras och organiseras.

Syfte

Läraravlastande yrkesgrupper är ett samlingsbegrepp för personal med kompletterande kompetenser som kan avlasta lärare genom att utföra arbetsuppgifter som andra än lärare kan utföra.  Projektets övergripande syfte är att öka kunskapen om hur läraravlastande yrkesgrupper påverkar lärares arbetsmiljö och arbetshälsa.

Metod

Projektet applicerar en mixed-metod design och innehåller ny datainsamling som består av webbenkäter till lärare vid baslinje, 6- och 12 månader samt fokus-gruppintervjuer med lärare, läraravlastande yrkesgrupper, rektorer och representanter från kommunala förvaltningar. Rekrytering av deltagare kommer att ske bland annat genom SCB:s lärarregister, kommuner och annonser.  

Forskare och finansiering

Medverkande forskare är Lydia Kwak (projektledare), Helena Tinnerholm Ljungberg (KI), Jeffrey Casely-Hayford (KI), Christina Björklund (KI), och Per Lindqvist (Linnéuniversitetet). 

Projektet är finansierad av AFA Försäkring. 

Publikationer

 

Nyheter

Lydia Kwak tilldelas 5 314 600 kronor för att studera effekterna av läraravlastande tjänster för lärares arbetsbelastning och stress samt hur implementering och organisering av läraravlastande tjänster i skolor kan förbättras. 

 

Profile image

Lydia Kwak

Projektledare
JC
Innehållsgranskare:
2024-10-10