Tidiga livsfaktorer spelar liten roll vid T1D hos vuxna

En nyligen genomförd studie av forskare på Karolinska Institutet ger nya insikter om hur tidiga livsfaktorer kan påverka utvecklingen av typ 1-diabetes (T1D) hos vuxna.

Forskning inom typ 1-diabetes (T1D) har främst fokuserat på barn, eftersom sjukdomen vanligtvis diagnostiseras före 20 års ålder. En nyligen genomförd studie visar dock att medianåldern för insjuknande nu är 29 år. Data om T1D hos vuxna är begränsade, och autoimmun diabetes som bryter ut hos vuxna liknar ofta typ 2-diabetes, särskilt latent autoimmun diabetes hos vuxna (LADA). Denna variation tyder på olika orsaker och riskfaktorer, men det saknas data om modifierbara faktorer som påverkar utvecklingen av T1D och LADA hos vuxna.

T1D anses bero på genetiska faktorer och miljöfaktorer, med en högre förekomst i de nordiska länderna och samband med specifika genetiska markörer. Miljörisker, som kost och infektioner i barndomen, har studerats men utan starka orsakssamband. Perinatala faktorer som moderns ålder, födelsevikt och för tidig födsel har konsekvent associerats med T1D hos barn. Studien syftade till att bedöma T1D som debuterat i vuxen ålder och undersöka om de perinatala faktorer som är förknippade med barndomen också gäller för vuxna, med hjälp av högkvalitativa svenska register för att minimera förväxling genom att jämföra syskon med olika exponering tidigt i livet.

Studien identifierade 3 283 personer som diagnostiserats med T1D i vuxen ålder och analyserade deras födelsejournaler för att bedöma flera faktorer i det tidiga livet. Forskarna fann att en familjehistoria av diabetes, särskilt hos fadern, signifikant ökade risken för att utveckla T1D i vuxen ålder. Kvinnor och de vars föräldrar var födda utanför Sverige löpte mindre risk att utveckla sjukdomen. Dessutom hade de som föddes för tidigt en något högre risk.

Sammantaget tyder studien på att tidiga livsfaktorer har mindre inverkan på utvecklingen av T1D i vuxen ålder än sjukdomsdebuten i barndomen, vilket tyder på att andra utlösande faktorer senare i livet sannolikt är viktigare. Dessa resultat var också konsekventa när man jämförde syskon, vilket förstärker slutsatsen att faktorer i det tidiga livet spelar en mindre roll för T1D i vuxen ålder.

Försteförfattare i den nya studien är Coralie Amadou, postdoktor i Estrid gruppen.

Publikation

Early-Life Factors Associated With Adult-Onset Type 1 Diabetes: A Swedish Nationwide Cohort and Family-Based Study.
Amadou C, Wei Y, Feychting M, Carlsson S
Diabetes Care 2024 Jul;():

Miranda Beck
2024-08-22