Ögonblicket: ”Jag funderar ofta på hur hennes ben ser ut idag”

Helena Nordenstedt ville hjälpa sin unga patient. Men välviljan ledde henne fel.

Namn: Helena Nordenstedt
Arbetar som: Forskare och lärare i global hälsa vid institutionen för folkhälsovetenskap, Karolinska Institutet.
Aktuell: En av åtta forskare som antagits till ett ledarskapsprogram i global hälsa vid SIGHT, ett nybildat institut som ska bidra till att uppnå FN:s globala utvecklingsmål.

Helena Nordenstedt, Foto: Mattias Ahlm

Berättat för Cecilia Odlind, först publicerat i Medicinsk Vetenskap nr 4/2017

”När jag arbetade som läkare i Kongo för några år sedan hade jag ansvaret för de patienter som vi skickat till det större sjukhuset fyra timmar bort. Där låg en sexårig tjej som fått benet gipsat efter att ha blivit påkörd. Hon skulle vara kvar på sjukhuset med sin mamma i sex veckor. Jag tyckte synd om dem som skulle behöva vara långt bort från sin familj så jag erbjöd mig att köra hem dem i förtid och sedan köra dem tillbaka när det var dags för gipsborttagning. Men de dök aldrig upp när jag skulle hämta dem igen. På omvägar fick jag höra att gipset hade tagits bort så fort flickan kom hem till byn. Man ansåg att hon var botad efter två veckor. Vad hade jag orsakat med min ignoranta välvilja? Hur hennes ben ser ut idag har jag ofta funderat på.

Läxan jag lärde mig är att det inte går att räkna med att människor alltid beter sig som jag, med min svenska bakgrund, har föreställt mig. Alltifrån språkliga och kulturella skillnader till bristande resurser kan göra att oväntade situationer uppstår. Jag försöker numera alltid lyssna noga på dem som är mer insatta än jag själv i de lokala förutsättningarna. I vår forskning undersöker vi bland annat hjärthälsan hos hiv-patienter i Uganda. Vi har också ett projekt i Sierra Leone om hur kunskap och beteenden hos befolkningen påverkade hur ebola spreds under det stora utbrottet 2014-2015. Utan samarbetet med mina afrikanska kollegor skulle denna forskning inte kunna genomföras på ett bra sätt.”

Cecilia Odlind
2023-09-13