Om Centrum för hälsokriser
På Centrum för hälsokriser arbetar vi interdisciplinärt inom ett flertal expertområden, med ett långsiktigt fokus på policyutveckling, katalysering av forskning och utveckling av utbildningar och övning. Samtidigt som vi är redo att agera på hastigt uppkomna behov, med utbildningsinitiativ och expertstöd. Vi arbetar utifrån ett ’all hazards perspektiv’, vilket innebär att vi ser till både hälsohot och sårbarheter som kan skapa eller bidra till hälsokriser.
Vår verksamhet utgår från universitetens kärnuppdrag: utbildning, forskning och samverkan, samt det vi väljer att kalla ”den fjärde uppgiften” – att stötta det omgivande samhället innan, under och efter hälsokriser.
Strategiska mål
Verksamhetens inriktning vägleds av våra strategiska mål.

- Katalysera forskningssamarbeten inom hälsokrisområdet och skapa mötesplatser för tvärvetenskaplig samverkan
- Stimulera och delta i framtagandet av nya utbildningar inom olika hälsokrisområden
- Samla befintlig och bygga ny expertis inom hälsokriser och erbjuda deras sakkunskap och kompetens
- Driva policyutveckling och i samverkan sätta agendan för ökad hälsokrisberedskap
- Fungera som KI och ledningens sensor inför nya hälsohot och bidra till samordning av KI:s insatser vid hälsokriser
Vår vision
Ett samhälle bättre förberett för framtida hälsokriser.
Vårt uppdrag
Att genom forskning, utbildning och interdisciplinära samarbeten bidra till förbättrad beredskap och förmåga att hantera framtida hälsokriser. Därigenom bygger vi nästa generations hälsokrisexperter. Vi vill verka för att kunskap och beprövad erfarenhet ska vägleda policy, beslutsfattande och planering för framtida hälsokriser.
Fokusområden

Under perioden 2024–2026 har vi valt att utforma vår verksamhet kring 10 fokusområden kopplade till våra strategiska mål. Fokusområdena är kopplade till såväl utbildning och forskning, som expertisförmedling och policyutveckling. Utifrån våra fokusområden har vi vidare utkristalliserat två programområden, inom vetenskap till policy (science to policy på engelska) och inom utbildning, som vi kallar Hälsokrisakademin.
Samtidigt som fokus och programområdena skapar tydlighet och riktning är centrumet alltid agilt och anpassar vår verksamhet för att agera på potentiella eller uppkomna hälsokriser.
Du kan läsa mer om våra fokusområden och hur vi arbetar inom dem i vår verksamhetsplan:
Verksamhetsplan för Centrum för hälsokriser 2024-2026

Programområdet vetenskap till policy
Inom programområdet samlar vi det arbete vi gör för att vetenskap ska ligga till grund för beslutsfattande, driva policyutveckling och för att framhålla vikten av att lärosäten ska ha en roll i att stötta det omgivande samhället i en hälsokris, det som på engelska kallas science-to-policy. Det möjliggör för oss att tydligare samla vår expertis och utnyttja den på de sätt det ger mest genomslag. Det är särskilt följande fokusområde som vi driver som frågor inom vårt opinionsbildande för vetenskapsbaserad policyutveckling:
- Lärosätenas roll i hälsokriser och totalförsvaret
Vi menar att universitet och högskolor har en roll i att bidra till resten av samhället, innan under och efter hälsokriser, samt som en del i totalförsvaret. Den rollen måste dock definieras och utvecklas genom dialog med alla berörda parter och genom att lärosätena bibehåller sitt oberoende - Lärdomar från covid-19 och andra hälsokriser
För att stå bättre rustad till nästa hälsokris är det av yttersta vikt att vi tar tillvara och bygger vidare på de lärdomar vi kan dra från tidigare kriser. Inom hälso-och sjukvårdsområdet är covid-19-pandemin en sådan tidigare kris där vi ser att det finns stort utrymme för att aktivt arbeta med lärdomar och förbättringar. - Hälso- och sjukvårdsberedskap
Att hälso- och sjukvården har en stark beredskap för kommande hälsokriser är en förutsättning för en stark samhällelig beredskap och en nyckelroll i totalförsvaret. Tack vare vår nära koppling till kliniskt och praktiskt arbete inom vården, kan vi driva frågor som rör dess beredskap, med stöd i forskning och vår kompetens inom utbildning.

Programområdet Hälsokrisakademin
Utbildning och övning är avgörande för att säkerställa god beredskap och hantering av hälsokriser och är en central del av totalförsvaret. Därför har vi valt att göra det till ett av våra programområden, som vi utvecklat utifrån våra fokusområden. Tre av våra fokusområden för verksamheten är relaterade till utbildning:
- Hälsokrisakademin
- Hälsokriser som del av grundutbildningarna inom hälso- och sjukvården
- Forskarskola inom hälsokriser
Utifrån detta har vi etablerat programområdet som vi kallar Hälsokrisakademin, där vi delvis arbetar med att bedriva utbildningar, men också med utbildningsutveckling och opinionsbildande för de övriga två fokusområdena.
Expertområden
Att vi arbetar med hälsokriser utifrån ett brett, interdisciplinärt perspektiv och samlar expertis inom ett flertal relevanta områden gör att vi kan identifiera och sammankoppla trender, lösningar och arbetssätt som är relevanta för hälsokriser i stort. Det medför i sin tur ett bättre resursutnyttjande och bidrar till en helhetssyn på beredskap och hantering av hälsokriser.
Vi har valt att samla kompetens och erfarenhet inom ett antal hälsokrisrelevanta områden, där vi ser att vi kan bidra särskilt till det omgivande samhället. Vi kallar det expertområden. Varje expertområde har en expertkoordinator knuten till sig, som har lång erfarenhet, stort kontaktnät och god kompetens inom området. Våra expertkoordinatorer har en nära koppling till kliniskt och praktiskt arbete i olika faser av hälsokriser.
Våra expertområden gör att vi har en bred, interdisciplinär kompetensbas på centrumet, och öppnar upp för samarbeten och kunskapsinhämtning från olika instanser. Dessutom möjliggör det för oss att sekondera expertis internationellt till pågående hälsokriser och till att stärka beredskapen för framtida. I tillägg till våra expertkoordinatorer har vi även tillgång till kompetens via vårt Hälsokrisnätverk.
För närvarande är våra expertområden:
- Akutkirurgi – expertkoordinator Lisa Strömmer
Den generalistkompetens och skicklighet som finns inom akut- och traumakirurgi är extra viktig i en hälsokris, då behoven alltid överskrider tillgängliga resurser. - Extremväder, klimat och hälsoeffekter – expertkoordinator Petter Ljungman
Klimatförändringar och mer frekvent förekommande extremväder, i form av värmeböljor, torka, kyla etc., utgör allvarliga hälsohot, som både i sig kan skapa hälsokriser och förvärra andra typer av kriser. - Hälsosystemsresiliens – expertkoordinator Helena Nordenstedt
Sårbarheten i ett hälsosystem, både för individen och samhället, kommer att avgöra dess förmåga att förbereda, hantera och lära av en kris. Uppbyggnad och underhåll av robusta och resilienta hälsosystem är avgörande för att hantera hälsokriser. - Infektionssjukdomar och vaccinberedskap – expertkoordinator Helena Hervius Askling
Infektionssjukdomar kan skapa allvarliga hälsokriser. Vacciner utgör en viktig faktor i beredskapen, liksom effektiv hantering av sjukdomsfall och implementering av vaccinering när en kris väl uppstått. - Intensivvård med knappa resurser – expertkoordinator Märit Halmin
I nästan alla hälsokriser, oavsett hur och varför de uppstår, så ökar behovet av intensivvård av patienter, samtidigt som förutsättningen att leverera den förändras. Att kunna arbeta med knappa resurser blir därför en viktig kompetens. - Kemiska och toxikologiska händelser – expertkoordinator Mattias Öberg
Olyckor och avsiktliga utsläpp av kemiska och toxikologiska ämne är ett allvarligt hälsohot. Att förhindra sådana händelser och hantera dem på lämpligt sätt är avgörande för hälsokrisberedskapen. - Laboratorie- och diagnostikberedskap – expertkoordinator Jessica Alm
Ett behov av laboratorieutrustning och diagnostiskkapacitet förekommer i många hälsokriser, i allt från infektionssjukdomar till kemiska utsläpp. Att kunna skala upp den verksamheten är en viktig del av hälsokrisberedskap. - Samhällspolitik och beredskap – expertkoordinator Maja Fjaestad
Hälsokriser uppstår i ett socialt och samhälleligt sammanhang, som avgör nivån av beredskap, hur krisen hanteras och möjligheterna att lära från den. Därför behöver vi förstå dessa strukturer och hur de kan påverkas. - Utbrottsberedskap och respons – expertkoordinator Hedvig Glans
Utbrott av smittsamma sjukdomar kan vara svåra, rent av omöjliga, att bota och långt ifrån alla kan förhindras med vaccin. Beredskap inför dem och kunskap i hantering av dem avgörande för att förhindra en eskalerande hälsokris.
Vår definition av hälsokris
Vi definierar en hälsokris som: En skadlig störning, som orsakar allvarlig negativ påverkan på människors hälsa och som riskerar att överskrida hälsosystemets förmåga att bemästra den.
Uppkomsten av en hälsokris, samt dess omfattning och svårighetsgrad, avgörs av störningen/hotet, sårbarheten hos enskilda individer och hälsosystemet, och omfattningen av utsatthet i en given situation.
Arbetssätt
Vi arbetar utifrån ett ’all hazards’ perspektiv. WHO definierar all hazard perspektivet som att även om hälsohot kan ha olika ursprung (naturlig, av människan skapad) så påverkar det ofta hälsosystemen på liknande sätt och kräver en multisektoriell respons.
För oss betyder det att även om en del aspekter är specifika för en viss typ av hälsokriser så finns det också gemensamma nämnare. Vi behöver förstå hur hälsohot och skadliga störningar, påverkar hälsosystem och därigenom samhällen. Det kan handla om hot i form av infektionssjukdomar, klimateffekter på hälsa, katastrofmedicin, trauma, CBRN (kemiska (chemical), biologiska, radiologiska, nukleära och explosiva ämnen) och mycket mer. Samtidigt behöver vi förstå vilka sårbarheter som finns inom en given kontext eller hälsosystem, hur stor utsattheten för hotet eller störningen är, samt vilken kapacitet systemet har att möta det. Ju mer resilient ett hälsosystem är, desto bättre kommer det att klara av det när det utsätts för ett hot, vare sig det handlar om en jordbävning eller ett mer långsiktigt hot, som ökade antibiotikaresistens.
En genomgående gemensam aspekt av hälsokriser är behovet av surge capacity - förmåga att skala upp. Beroende på typ av kris kan det röra sig om att skala upp allt från intensivvård till diagnostik.

Organisation
Organisatoriskt är vår hemvist på den institution där föreståndaren är anställd (för närvarande institutionen för global folkhälsa). För att säkerställa transparens i relation till den institutionen så är den representerad i vår styrgrupp.
Centrumet rapporterar, via vår föreståndare och styrgrupp, direkt till KI:s rektor.
I vår roll på KI ingår även att stödja universitetets ledning med rådgivning och expertstöd i en hälsokris.
Kontor
På kontoret är vi ett sekretariat under ledning av vår föreståndare och strategiska processledare. I övrigt består sekretariatet även av en administrativ koordinator, en samverkansansvarig och en kommunikatör. Kontaktuppgifter till dem hittar du på startsidan.
Vårt kontor ligger på institutionen för global folkhälsa i Widerströmska huset på KI campus Solna.
Styrgrupp
Vår styrgrupp består av representanter från flera institutioner på KI, samt externa partners. De borgar för att utvecklingen av, och arbetet inom, centrumet sker i enlighet med vårt uppdrag. Därtill bidrar de med råd och stöd för centrumets fortsatta utveckling.
Medlemmar i styrgruppen för perioden 2025-01-01 till 2027-12-31 är:
- Hans-Gustaf Ljunggren, institutionen för medicin, Huddinge (ordförande)
- Tobias Alfvén, institutionen för global folkhälsa
- Anna-Mia Ekström, institutionen för global folkhälsa
- Maria Eriksdotter, institutionen för neurobiologi, vårdvetenskap och samhälle
- Marie Hasselberg, institutionen för global folkhälsa, (prefekt vid centrumets administrativa värdinstitution)
- Ulrika Widegren, gemensamt verksamhetsstöd
- Sebastiaan Meijer, Kungliga tekniska högskolan - KTH
- Staffan Svärd, Pandemic Laboratory Preparedness, Sci-LifeLab, Uppsala universitet
Bakgrund till bildandet av Centrum för hälsokriser
KI etablerade Centrum för hälsokriser sommaren 2021. Syftet var att hitta sätt att koordinera och fortsätta utveckla den forskning, utbildningsinitiativ och kapaciteter som byggts upp på KI under covid-19-pandemin. Även om covid-19-pandemin var katalysatorn för bildandet så är behovet av koordinering när det kommer till hälsokrishantering inte nytt. Tidigare hälsokriser, som till exempel Ebolaepidemin i Västafrika 2014, belyste behovet av starkare, bättre - mer resilienta - hälsosystem.
Centrumet bildades för att kunna agera snabbt och flexibelt i händelse av framtida hälsokriser, samt vara behjälplig i koordineringen av KI:s respons i sådana kriser. Det visade vi prov på när Rysslands invasion av Ukraina inleddes bara veckor efter att vi hade påbörjat vår aktiva verksamhet, i februari 2022, och vi snabbt fick anpassa oss och hantera en mycket annorlunda typ av hälsokris.