Projektgruppen Medicinsk pedagogik (MER)
Visionen för MER är att utveckla och driva forsknings och utvecklingsprojekt inom medicinsk pedagogik vid avdelningen för omvårdnad och i samverkan med andra aktörer.
Forskningsområde
Medicinsk pedagogik
Medicinsk pedagogisk forskning är ett tvärvetenskapligt område. Ämnet beskrivs som studier av pedagogiska processer och metoder inom hälso- och sjukvårdsutbildningar samt professionell utveckling. Detta omfattar forskning och utveckling kring lärande, lärandemiljöer och undervisning bland studenter, lärare, vårdpersonal inom hälso- och sjukvård, patienter och närstående. Studier inom medicinsk pedagogik involverar både individ- och systemnivåer.
Pågående forskning och utvecklingsprojekt
Forskning och utvecklingsprojekt inom medicinsk pedagogik vid avdelningen för omvårdnad omfattar en mångfald av studier, till exempel studenters och patienters lärande, digitalt lärande, blandat lärande, interprofessionellt lärande, professionell kompetens, professionell utveckling, kursutveckling, examination, kursutvärdering och studenters erfarenheter av teoretisk och klinisk utbildning.
Pågående forskningsprojekt
Studentcentrerat lärande i en blandad lärandemiljö – behov av lärandestöd för utveckling av digitala och kliniska färdigheter
Projektets övergripande målsättning och syfte är att identifiera och beskriva behov av stöd för lärande av digitala och kliniska färdigheter i blandade lärandemiljöer för sjuksköterske- och specialistsjuksköterskestudenter vid Karolinska Institutet. Projektet innehåller tre delar med olika syften som har kvalitativ och kvantitativ design med frågeformulär, kursvärderingar och intervjuer som datainsamling. Analys sker med kvalitativ innehållsanalys samt deskriptiv och analytisk statistik. Resultaten från de tre delprojekten avser att utgöra grund för utveckling av pedagogiska interventioner som främjar ett studentcentrerat lärande av digitala och kliniska färdigheter inom både teoretiska och verksamhetsintegrerade utbildningsmoment. Vidare förväntas resultaten ha implikationer för studenternas professionella yrkesutövning efter examen i en alltmer digitaliserad hälso- och sjukvårdsmiljö. Projektet har potential att i framtiden inkludera fler utbildningsprogram, för att exempelvis utveckla digitala utbildningsmoment för ökad interprofessionell kompetens.