Varför ökar adhd och autism? Medicinvetarna #183
De neuropsykiatriska diagnoserna adhd och autism har ökat under lång tid. Det finns en rad tänkbara förklaringar till detta, exempelvis minskade stigman, förändringar i skolmiljön och krav på diagnos för att få stöd. Det menar professor Sven Bölte, som tycker vi ska fokusera mer på individuell funktion än diagnos. Avsnittet publicerades 29 oktober 2025.

De neuropsykiatriska diagnoserna adhd och autism har båda ökat under lång tid i Sverige men även i andra länder.
– Men det finns inget som tyder på att symtom eller drag av adhd eller autism ökar, däremot ökar antalet diagnoser på ett sätt som många är överens om är svårhanterligt, säger Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk vetenskap vid Karolinska Institutet och specialist i neuropsykologi vid barn- och ungdomspsykiatrin i Region Stockholm.
Han är också föreståndare för Center of Neurodevelopmental Disorders at KI (KIND). Sven Bölte arbetar både med biomedicinsk grundforskning och forskning om hur olika behandlingar fungerar i praktiken inom vården, hur man säkerställer att de håller hög kvalitet, och hur nya behandlingar bäst införs och används.
I avsnitt 183 av KI:s populärvetenskapliga podcast Medicinvetarna redogör han för en rad möjliga orsaker som kan förklara den stora ökningen av dessa diagnoser, där många är relaterade till förändringar i samhället. Sven Bölte tror att det kan finnas bättre sätt att hjälpa personer med svårigheter än att diagnosticera alltför många med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.
– En diagnos kan vara ett bra verktyg för att synliggöra svårigheter men riskerar också att ta bort mycket relevant information om personen. Jag tror vi i stället bör beskriva varje enskild individs funktionsförmågor, både utmaningar och styrkor. Det kan på ett tydligare sätt bidra till ökad självkännedom och hjälpa människor bättre i deras liv, säger han.
Hans forskarteam har utvärderat ett alternativt system där fokus snarare är funktionsförmågor, det kallas ICF (internationella klassifikationen för funktion).
Mer på temat
Foto: Emma HanquistIndividanpassat stöd vid adhd viktigare än diagnos
De senaste femton åren har antalet adhd-diagnoser ökat kraftigt i Sverige. Är utvecklingen rimlig? Och vad kan den bero på? Samtidigt vill forskarna att vi ska bry oss mindre om just diagnosen och mer om funktionsförmågan hos personer med adhd.
Foto: Eva Lindblad/1001 BildMedicinvetarna #58: Har alla adhd?
Även om adhd ökat så är det fortfarande många äldre samt flickor och kvinnor som inte fått sin diagnos. Hör psykiatern och forskaren Charlotte Borg Skoglund förklara hur det hänger ihop i senaste avsnittet av KI:s podcast Medicinvetarna.
Foto: Andreas AnderssonMedicinvetarna: #106: Vad är autism?
Det finns ingen biologisk markör eller gen som talar om ifall en person har autism och att definiera funktionsnedsättningen kortfattat är inte så lätt. Forskaren Terje Falck-Ytter försöker förstå mer genom att studera spädbarn som har ökad sannolikhet att få diagnosen autism.
