Lyckad invigning av CIR. "Tar precisionsmedicinen till nästa nivå"

- Vårt mål är alltid patientens bästa. Och Center for Imaging Research kommer att spela en viktig roll för att förverkliga denna vision, sa Björn Zoëga, vd för Karolinska universitetssjukhuset när han inledde invigningen av centret den 26 januari.

gruppbild
Björn Zoëga, Ole Petter Ottersen och Mathias Axelsson. Foto: Stefan,Zimmerman

CIR, som ligger i KI:s BioClinicum, är en samling anläggningar för banbrytande avbildning av både människor och djur in vivo, med föreståndaren Daniel Lundqvists ord.

Efter år av planering och förberedelser är centret nu redo att öppna verksamheten.
- CIR kommer att tillhandahålla medel för avancerad diagnostik och behandlingar och kommer att profilera Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset som världsledande inom området avbildning och avbildningsrelaterade terapier, tillade Daniel Lundqvist.

Huvuddelen av CIRs verksamhet är placerade på våning fyra i BioClinicum-byggnaden. Detta är något som bidrar till dess användbarhet, påpekade Ole Petter Ottersen, rektor för Karolinska institutet.
- Det är imponerande att se alla dessa olika tekniker, all denna fantastiska utrustning på en plats. Och jag tror att detta är en av hemligheterna för framgång: tillgängligheten.  Det finns väldigt få platser i världen jag varit på där du har alla dessa metoder på ett ställe.

porträtt
Daniel Lundqvist. Foto: Stefan Zimmerman

Flera av talarna vid invigningen betonade vikten av CIR:s många kapaciteter när det gäller att utveckla avancerade terapier för patienter.
 - Det är genom multiprofessionella och multimodala bedömningar med olika tekniker som vi ska ta precisionsmedicin och vården av patienterna till nästa nivå, säger Mathias Axelsson, chef för Medicinsk diagnostik Karolinska.
- Med ett tätt samarbete mellan forskarna och den kliniska delen tror jag att vi kan göra häpnadsväckande saker.

Och bland annat rektor för KI underströk vikten av det smidiga samarbetet som gjort CIR till verklighet.
- Vi kanske glömmer bort det, men samarbetet mellan Karolinska Institutet, Karolinska Universitetssjukhuset och Region Stockholm har varit helt nödvändigt, sa Ole Petter Ottersen.

Det blev mycket beröm för instrumenten och faciliteterna, men Daniel Lundqvist ville också fokusera på det han anser vara den viktigaste delen i strävan.
- Människorna i det här rummet och den inre uthålligheten, motivationen och kompetensen som dessa människor representerar, är den viktigaste delen av resan som fört oss hit, avslutade CIRs föreståndare Daniel Lundqvist.

Engelsk originaltext: Tomas Lindblad
Översatt av Ann Hagerborn

Fakta

CIR - Centre for Imaging Research är en exceptionell samling anläggningar för banbrytande strukturell, funktionell och metabolisk in vivo-avbildning av alla organ, hos människor, icke-mänskliga primater, små och stora djur.

CIR har en särskild konkurrensfördel när det gäller translationell hjärnavbildning och kombinationen av endovaskulära/minimalt invasiva kirurgiska tekniker och multimodal avbildning, inklusive flera nationellt unika och nästa generations bildinstrument, och - inte minst - en internationellt hyllad radiofarmaci- och radioligandutvecklingsanläggning plus en radioligandbindnings- och autoradiografianläggning.

DL
Ann Hagerborn