Senare skolstartstider för främjande av ungas psykiska hälsa och utveckling

Detta projekt syftar till att utvärdera om senareläggning av skolstartstider är en genomförbar och effektiv intervention för att öka sömnlängd hos unga och på det sättet främja psykisk hälsa, akademisk prestation och andra utvecklingsutfall.

Bakgrund

Under tonåren leder biologiska förändringar till en förskjutning i ungdomars sömnrytm vilket innebär att de är vakna längre på kvällen – detta sker utöver sociala faktorer, som ökade sociala och akademiska krav samt ökad skärmtid före sänggåendet. I kombination med tidiga skolstartstider (SST), som utgör ett hinder för sömn, leder detta till att många ungdomar upplever kort sömnlängd, särskilt under skoldagar. Otillräcklig sömn är ett utbrett hälsoproblem bland ungdomar. En studie bland ungdomar i åldern 12–16 i Stockholms län har visat att 46 procent av svenska ungdomar sov färre timmar än den rekommenderade mängden på minst 8 timmar per natt under skoldagar.

Effektiva och skalbara interventioner för att öka sömnlängden hos ungdomar behövs, eftersom otillräcklig sömn är en riskfaktor för ett antal problem relaterade till ungdomars psykiska hälsa, såsom depression och självmordstankar, beteendeproblem och lägre akademisk prestation. Den strukturella interventionen med att senarelägga SST:er har visat sig öka ungdomars sömnlängd enligt internationella studier, främst från USA. Detta projekt syftar till att undersöka effekterna av att senarelägga SST:er på sömn och psykisk hälsa i en svensk kontext, samt om dessa effekter leder till andra positiva effekter såsom förbättrad kognitiv och akademisk prestation, livsstilsbeteenden och att utforska utmaningar med implementering. 

Pilotstudie i Region Stockholm 

Med finansiering av Region Stockholm och StorSTHLM har vi genomfört en pilotstudie initialt för att undersöka genomförbarheten av att implementera senarelagda SST:er i högstadie- och gymnasieskolor i Stockholms län. Inledningsvis har vi genomfört en intervjustudie med syfte att:

  • samla in information om skolors beredskap och intresse i att senarelägga skolstartstider med en timme, samt
  • identifiera potentiella hinder och möjligheter för genomförandet av senare skolstartstider. 

I samarbete med Stockholm stads utbildningsförvaltning genomförs för närvarande en förstudie vid tre gymnasieskolor i Stockholms län med syfte att: 

  • utvärdera effekten av senare skolstart på ungdomars sömn, samt 

utvärdera effekter på andra utvecklingsmått, såsom psykisk hälsa, levnadsvanor och lärande. Utvalda klasser vid de deltagande skolorna har sedan början av läsåret 2025/26 infört senare skolstartstider vid tidigast kl. 09:00. Klasserna jämförs med referensklasser som har sina ordinarie scheman. 

Vilka står bakom forskningsprojektet? 

Projektet genomförs av forskare på Nationellt centrum för suicidforskning och prevention (NASP) vid Karolinska Institutet och Stockholms läns sjukvårdsområde, Region Stockholm. Om ni önskar mer information eller har frågor kring studien får ni gärna kontakta oss. Under 'Dokument' kan ni läsa mer om ungas sömn och forskningsläget kring senare skolstartstider. 

Kontakt

Profile image

Theresa Lemke

Anknuten till Forskning