Inflammation i magtarmsystemet kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar

Under det gånga året har Professor Jonas F. Ludvigsson och hans forskargrupp studerat risken för hjärt- kärlsjukdom hos patienter med glutenintolerans, inflammatorisk tarmsjukdom och leversjukdom. Han hoppas på att fler vill bidra till forskningen med målet att färre ska drabbas av dessa sjukdomar.

Jonas F. Ludvigsson, professor vid institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik, Karolinska Institutet Foto: Pavel Koubek (Icon Photography)

Under det gånga året har Professor Jonas F. Ludvigsson och hans forskargrupp vid KI studerat risken för hjärt- kärlsjukdom hos patienter med glutenintolerans, inflammatorisk tarmsjukdom och leversjukdom.

-Det blir allt tydligare hur inflammation i magtarmsystemet kan öka risken för hjärt-kärlsjukdomar, säger han.

-Men även flera av de mediciner som används mot magtarmsjukdomar, har vi sett, kan påverka risken för hjärt- kärlsjukdom.

Forskningen utgår från den internationell unika KI-studien ESPRESSO, och bedrivs i nära samarbete med forskare från Columbia University i New York och Harvard-universitetet i Boston.

-Med bidrag från allmänheten skulle vi kunna göra oerhört mycket mer viktig forskning som kan bidra till att färre drabbas av dessa sjukdomar, menar Ludvigsson.

Om du vill stödja Jonas forskning swisha ditt bidrag till oss på nummer 123 202 32 08. Skriv ESPRESSO i meddelanderutan.

LS
Liv Sadeqi