eAT-provet - FAQ
Här hittar du svaren på vanligt förekommande frågor.
Sidan uppdateras när nya frågor/svar eller information tillkommer. Inaktuell information tas bort löpande.
Att anmäla sig till eAT-provet
Anmälningsproceduren beskrivs i stora drag här: eAT-provet - Aktuellt just nu! | Karolinska Institutet
Anmälan sker i steg 1 och steg 2. Båda stegen är lika viktiga för att du ska få chansen till en skrivplats i din allra närmaste skrivort. Det är avgörande att du bifogar korrekta och kompletta dokument i steg 2.
Länken vid steg 1
Fråga: Hur länge gäller länken för anmälan?
Svar: Länken är giltig i 6 timmar från det att du mottagit mailet med länken.
Fråga: Jag har inte fått mailet med länken till min e-post. Varför?
Svar: Mailet skickas med fördröjning och kommer därför inte omedelbart efter anmälan. Det kan dröja några timmar. Kontrollera gärna din skräppost och se till att din mailinkorg inte är överfull.
Steg 2
När du har fyllt i och skickat dina uppgifter i steg 1, kan det dröja några timmar innan du får länken till steg 2.
I steg 2 fyller du i resterande uppgifter och laddar upp dina korrekt ifyllda dokument. Skrivorten tilldelas i turordning (baserat på datum och tid) när din ansökan har kommit in komplett och korrekt i steg 2.
Läs mer om skillnaderna mellan anmälan första gången och andra gången här: eAT-provet - information om anmälan | Karolinska Institutet.
Fråga: Jag har funderingar kring del 2 av anmälan; gäller det att vara snabb så fort man fått sitt mail eller är det lugnt så länge man slutför del två inom det angivna antalet timmar? Eller är även det steget en del i "först i kvarn"?
Svar: Båda stegen är lika viktiga. Skrivorten tilldelas när alla uppgifter i steg 2 har inkommit korrekt. Det är avgörande att alla angivna uppgifter, särskilt dokumenten, är korrekta och kompletta.
Kodens betydelse vid anmälan
Fråga: Jag har anmält mig till AT provet men lyckades inte spara den unika koden. Är min anmälan giltig ändå?
Svar: Ja, den unika koden inte avgörande för att göra anmälan. Den är endast en kvittens.
Fråga: Kan jag gå vidare och fullfölja anmälan utan att ha den unika koden?
Svar: Ja, du får en länk till din mail och via den går du vidare till steg 2.
Fråga: Jag missade att spara den unika koden. Kan ni skicka den till mig?
Svar: Vi kan ta fram den unika koden men den är inte nödvändig för din anmälan.
eAT-provet 2025-05-23
Fråga: Varför har ni inte tillräckligt antal skrivplatser till eAT-provet i maj?
Svar: Antalet platser är begränsade på grund av renovering av våra lokaler i Stockholm och överbokning av Karolinska Institutets (KI) skrivsalar. Vi arbetar intensivt för att säkerställa att alla behöriga AT-läkare ska kunna skriva provet vid något av de fyra tillfällena vi erbjuder varje år.
Fråga: Kommer det att finnas tillräckligt många skrivplatser i maj?
Svar: Det beror på hur många som anmäler sig. Det är av största vikt att de som måste skriva provet i maj får möjlighet att göra det. Vi rekommenderar därmed starkt att alla som har möjlighet att skriva eAT-provet i augusti istället gör det.
Fråga: Är jag garanterad en skrivplats i augusti om jag anmäler mig till augustiprovet istället?
Svar: Ja, till augustiprovet kommer vi utöka antalet skrivplatser och du är garanterad en skrivplats i augusti om du är behörig AT-läkare samt anmäler dig inom anmälningsperioden.
Fråga: Kan jag stå på väntelista för majprovet om det kommer in avbokningar?
Svar: Ja, den som blir utan plats till majprovet står på vår kölista och blir kontaktad i turordning om det kommer in avbokningar.
Fråga: Vad händer om jag blir utan plats vid eAT-provet i maj.
Svar: I beskedet du får kommer du att få möjlighet att genom ett aktivt val välja att bli överflyttad till nästa provtillfälle. Samtidigt står du på kölistan och kommer att bli kontaktad i turordning om det kommer in avbokningar.
Fråga: Varför kan ni inte erbjuda fler skrivplatser vid varje provtillfälle?
Svar: Antalet AT-läkare som anmäler sig varierar kraftigt mellan gångerna och vi erbjuder så många skrivplatser vi har att tillgå med den säkerhetsnivå som krävs.
Fråga: Hur många skrivplatser finns det totalt för eAT-provet under 2025?
Svar: Antalet skrivplatser varierar för varje provtillfälle. Målet är att alla behöriga AT-läkare ska kunna skriva provet vid något av de fyra tillfällena vi erbjuder varje år.
Skrivorter
Fråga: Hur fördelas skrivorterna?
Svar: Skrivorterna tilldelas i turordning (datum och tid) efter inkommen korrekt anmälan.
"Först-till-kvarn"-principen gäller.
Fråga: Kan jag vara säker på att få den skrivort jag önskar?
Svar: De allra flesta kommer att bli placerade i en av sina högst prioriterade valda skrivorterna i mån av plats.
Om du har gjort en korrekt anmälan samt bifogat korrekta och kompletta dokument har du större chans att få önskad skrivort.
Fråga: Vilka provorter finns tillgängliga?
Svar: Provorterna varierar mellan skrivtillfällena och beslutas inför varje enskilt eAT-prov. Nedan listas de orter som brukar vara aktuella för varje prov:
Borås, Göteborg, Gävle, Luleå, Linköping, Karlstad, Malmö, Helsingborg, Halmstad, Sundsvall, Umeå, Örebro, Stockholm, Örnsköldsvik och Östersund. Obs! Dessa orter varierar mellan skrivomgångarna.
Fråga: Varför har ni inte fler skrivorter?
Svar: På grund av de höga säkerhetskrav vi ställer på skrivsalen kan vi tyvärr inte erbjuda fler skrivorter än de som finns i listan. Vänligen se listan vid anmälan.
Fråga: Kan jag byta skrivort?
Svar: Nej. Vid anmälan har du möjlighet att välja fyra olika skrivorter i prioriteringsordning och det är dessa vi går efter.
Om du har skickat in en korrekt och komplett anmälan ökar dina chanser att få skriva i ditt förstahandsval även om det inte är garanterat.
Fråga: När får man besked om skrivorten?
Svar: Besked kommer efter anmälningstidens slut och senast två (2) veckor innan provdatum. Om din anmälan har kommit in tidigt och alla dokument är i sin ordning kan besked eventuellt komma tidigare än så.
Anmälan
Fråga: Jag ska anmäla mig för andra gången, räcker det även i den nya processen/systemet att bifoga blanketten ”På heder och samvete”?
Svar: Ja, du behöver endast bifoga intyget "Heder och samvete", de andra dokumenten har vi redan fått.
Fråga: Hur många sidor av examensintyget behöver jag bifoga vid anmälan?
Svar: En sida! Det räcker med första sidan som visar dina personuppgifter, antal hp samt att du har tagit godkänd examen.
Fråga: Jag har ett examensbevis som är signerat digitalt/elektroniskt. Gäller det vid anmälan till eAT-provet?
Svar: Ja, vi accepterar examensbevis som är korrekt signerade digitalt/elektroniskt.
Fråga: Kan jag skicka en länk som leder till mitt examensintyg i Ladok istället för att bifoga ett dokument?
Svar: Nej, vårt system stödjer inte det.
Fråga: Det står att jag ska använda min privata e-postadress när jag anmäler mig. Varför är det viktigt?
Svar: Resultatet kommer att publiceras via din e-postadress och därför är det viktigt för att du ska kunna komma åt ditt resultat även en längre tid efter genomförd skrivning. Dvs så att du kan komma åt provresultatet även om du skulle byta arbetsgivare/ e-postadress.
Fråga: På min medsittningsmall från 2015 (2014) står det att den ska skickas in med vanlig post. Är det det som gäller eller går det bra att bifoga den som pdf vid anmälan till AT-provet?
Svar: Anmälningsprocessen är idag helt digitaliserad. Observera att äldre bedömningsmallar kan innehålla föråldrad information. När du anmäler dig på hemsidan, ska samtliga dokument bifogas som PDF-filer, oavsett vad som anges på de gamla bedömningsmallarna.
Fråga: Jag har under min AT-tid bytt efternamn, och det innebär att det står mitt gamla efternamn på min första medsittning. Mitt personnummer finns på bedömningsmallen, räcker det? Eller behöver jag bifoga ett dokument från skatteverket om mitt efternamnsbyte?
Svar: Nej, vi behöver inte något dokument från skatteverket. Vi går lika mycket på personnumret, som är detsamma trots namnbyte.
Fråga: Min scanner kan bara scanna in en sida per fil. Får jag skicka resterande sidor av bedömningsmallarna till er via e-post?
Svar: Nej, vi har ingen möjlighet att administrera detta. Alla sidor i dokumentet ska bifogas i anmälan.
Tips! Pröva en annan scanner eller fråga någon till råds så att alla fyra sidor ryms i en fil för varje bedömningsmall.
Fråga: Ska jag skicka in AT-boken vid anmälan?
Svar: Nej. Det är Socialstyrelsen som är intresserad av den.
Tid och antal genomförda månader vid anmälan
Kommentar från AT-kansliet:
Vi får många frågor om tid för placering, och varianterna är oändliga. Därför kan vi inte inkludera alla möjliga scenarier i vår FAQ. Vi ber er att läsa igenom vår FAQ och följa de huvudregler som anges där.
Om du fortfarande känner dig osäker, vänligen förtydliga din situation i ett kortfattat informativt mail till at-kansli@ki.se. Observera att du inte alltid kan räkna med ett svar via mail, men vi avslår ingen anmälan enbart på grund av oklarheter kring tid och datum för placeringarna, eftersom dessa varierar kraftigt.
Fråga: Avslår ni min anmälan för att jag skriver fel antal månader på en placering?
Svar: Nej, inte om du följer reglerna som du kan läsa längre ner i denna FAQ. Vi avslår ingen anmälan enbart på grund av oklarheter kring tid, eftersom detta kan variera. Läs särskilt vårt tillägg/kommentar i slutet av rubriken “Tid och antal genomförda månader vid anmälan”.
Fråga: Om jag har tjänstgjort på min sista placering (VC) i sju veckor varav fyra veckor har varit semester. Är jag berättigad att skriva eAT-provet då?
Svar: Nej, vi räknar inte semester som arbetstid. Du ska ha gjort en månad på den sista placeringen för att ha rätt till en plats vid eAT-provet.
Fråga: Vilka regler gäller kring behörighet för att att anmäla sig till eAT-provet när det gäller fullgjord tid av allmäntjänstgöringen?
Svar: AT-tjänstgöringen är delvis tidsstyrd och ska genomföras under en period som skall motsvara minst 18 månader. Nio månader inom invärtesmedicinska specialiteter, dels kirurgiska specialiteter, med en minimitid inom var och en av de båda grupperna om tre månader. Tre månader inom psykiatrin och sex månader inom allmänmedicin.
Således kan man göra kirurgi 4,5 mån + invärtesmedicin 4,5 mån (totalt 9 månader) + psykiatri 3 mån + allmänmedicin 1 mån = totalt 13 mån och genomfört godkänd medsittning inom samtliga områden och bli behörig för eAT-provet.
Fråga: Accepteras kortare tid än 13-månaders AT vid anmälan till eAT-provet?
Svar: Ja, eftersom det har blivit vanligare att AT-blocken har annan ordningsföljd än tidigare. Ändringen kan leda till att du vid provtillfället, kommer att ha gjort kortare AT än 13 månader. Detta har AT-nämnden tagit beslut på att godkänna mot uppvisande av dokument med tidsplan för AT-blocken som stödjer dina uppgifter.
Dokumentet ska mailas till AT-kansliet.
Fråga: Det står i reglerna att man ska ha gjort minst 13 månaders AT-placering, minst en månad i varje block. Räknas tiden till anmälningsdatum eller till provdatumet? T.ex. om jag uppfyller kraven vid provdatum men inte vid anmälan. Är min ansökan giltig?
Svar: Ja, ansökan är giltig. Tiden räknas fram till provdatum.
Fråga: Gäller fältet "tid (ca) månader". Hjälptexten säger: "tid på placeringen (cirka) månader". Jag tolkade detta som hur lång tid man varit på placeringen då medsittningen genomfördes, eftersom datumet som ska fyllas i gäller medsittningen. Andra i gruppen har dock tolkat det som hur lång placeringen är totalt, eftersom det inte står tydligt om det gäller medsittningen eller den totala längden på placeringen. Vad är det som gäller?
Svar: Vi frågar efter din sammanlagda (totala) tid på placeringen. Dvs. Hur länge du var på respektive placering vid anmälan.
Fråga: Vad avses i anmälan när ni frågar om ”Tid (ca) mån” där det handlar om medsittningar?
Svar: Det är den sammanlagda/totala tiden du har arbetat på respektive placering, alltså inte tiden då själva medsittningen ägde rum.
Handledare
Fråga: Vem ska jag ange som handledare när jag anmäler mig?
Svar: Vi efterfrågar i första hand namnet på din handledare på respektive placering och i andra hand namnet på din huvudhandledaren för hela AT-placering.
Komplettering
Fråga: Jag måste komplettera min bedömningsmall med året då examinatorn blev färdig specialist. Men jag får inte tag i examinatorn. Är det någon idé att jag anmäler mig utan den kompletteringen?
Svar: Nej, du ska anmäla dig med kompletta och korrekta dokument. Komplettering kommer inte att vara möjlig och vi avslår varje ofullständig anmälan som inte är komplett.
Fråga: Kan jag komplettera med korrekta dokument i efterhand?
Svar: Nej, du måste göra en ny anmälan och därför är det viktigt att du redan innan anmälan kontrollerar dina dokument så att alla fält är ifyllda. Se exempel på vilka fält som är tvingande i bedömningsmallen.
Även fel dokument för "Heder och samvete" leder till avslag av anmälan.
Fråga: Jag missade anmälningstiden. Får jag anmäla mig i efterhand? Kan ni göra ett undantag?
Svar: Nej. På vår hemsida ser du tydligt när anmälan öppnar och stänger. Samma regler gäller lika för alla.
Fråga: Är det tillåtet att komplettera sin anmälan med en bedömningsmall vid senare tillfälle?
Svar: Nej, med undantag för anmälan till augusti/septemberprovet. Och eAT-provet 22 november i vissa fall.
Läs mer under "Dispens".
Dispens för eAT-prov
Anmälningsperioderna för 2025 och framåt kommer att avpassas så att AT-läkaren ska hinna med minst en månad på den sista AT-placeringen innan anmälningsperioden stänger.
Fråga: Anmälan till augustiprovet stänger så tidigt att jag inte hinner få min sista medsittning klar. Hur ska jag göra?
Svar: Eftersom anmälan till augustiprovet öppnar redan i juni har du möjlighet att få dispens om du fyller i och bifogar dispensblanketten vid din anmälan. Obs! att detta endast gäller den sista medsittningen.
När den sista medsittningen är genomförd ska dokumentet mailas till at-kansli@ki.se
Fråga: Jag har fått länk för att anmäla mig till AT-tentan och ska bifoga dispensblankett för sista medsittningen som jag kommer att göra i juli. Hur ska jag fylla anmälan gällande betyg etc, då jag inte vet detta än?
Svar: Du kan skriva valfri text/betyg i dessa fält. Vi korrigerar när du kompletterar med den sista bedömningsmallen som ska vara inskickad senast på dispensblanketten angivet datum och tid.
Fråga: Hur går anmälan till inför augustiprovet då anmälningstiden ligger tidigt och möjligheten till dispens finns?
Svar: Du ansöker som vanligt och bifogar de tre bedömningsmallarna som redan är klara. Eftersom den fjärde och sista bedömningsmallen inte är klar ska du bifoga det ifyllda dokumentet "Dispens" som du hittar under bilagor. Du kompletterar med den fjärde bedömningsmallen senast angivet datum och tid (står på dispensblanketten).
Dvs. eftersom anmälningstiden är tidig har du tid på dig att slutföra tillräckligt lång tid på din sista placering. Obs! att minst en månad ska ha genomförts vid provdatum. Notera att semester inte räknas som arbetstid.
Fråga: Kan jag få dispens med att skicka in en bedömningsmall? Dvs att jag kompletterar efter anmälan är gjord.
Svar: Nej, samtliga bedömningsmallar måste bifogas vid anmälan. Enda undantaget är till augustiprovet då anmälningsperioden ligger tidigare. Se information ovan.
*Dispensblankett (länkad) för augustiprovet ligger även under "Bilagor" i Fliken "Information om anmälan". Dispensblanketten ska bifogas vid anmälan. När sista medsittningen är gjord ska medsittningsdokumentet mailas till at-kansli@ki.se
Bedömningsmallar
Fråga: På tidigare bedömningsmallar står frågan: "Förmåga att hantera svenska språket". Vad innebär det?
Svar: Denna formulering är på senaste versionen (2021) ändrad till "Förmåga att kommunicera med patienten". Frågan berör fler aspekter än själva språket och avser att belysa AT-läkarens förmåga att göra sig förstådd med patienten.
Fråga: Vad innebär komplett och korrekt ifylld bedömningsmall?
Svar: Det innebär att samtliga uppgifter ska fyllas i och speciellt viktigt är det att dina personuppgifter förekommer på varje sida på bedömningsmallen, dvs. sid 1,2,3,4. Extra viktigt är även att examinatorns specialistämne, kontaktuppgifter och signatur finns med liksom slutbetyget.
Fråga: Jag har gjort min medsittning med gammal bedömningsmall från 2015/2014/2011. Måste jag göra om medsittningen?
Svar: Nej, du behöver inte göra om medsittningen. Bedömningsmallen 2020/2021 är den vi helst vill att du ska använda men, men även 2014/2015 års bedömningsmallar accepteras. Sprid gärna den senast gällande bedömningsmallen till de som gav ut/ använde den gamla. Godkända utgåvor är: 2014, 2015, 2020, 2021.
Fråga: Finns det någon regel för hur tidigt (tidigast) man får göra sin medsittning på allmänmedicinplaceringen under sin AT?
Svar: Nej, det är examinatorn, handledare och AT-läkaren som bestämmer när medsittningen ska genomföras.
Fråga: Jag har läst på annan plattform än AT-provets hemsida att man måste göra 1 månad av sin allmänmedicinplacering innan medsittning genomförs. Stämmer det? Eller räcker det att man har gjort 1 mån av sin placering när provet skrivs? Är det OK att bifoga en medsittning genomförd v.2 på allmänmedicinplaceringen vid anmälan till AT-provet?
Svar: Vid anmälan till AT-provet behöver du inte ha genomfört hela allmänmedicinplaceringen. Däremot ska du har gjort minst en månad vid AT-provtillfället. Du kan göra din medsittning redan vecka 1 av din allmänmedicinplacering. Detta bestämmer din examinator och handledare.
Fråga: Angående de sit in-dokument man ska skicka in. På raden efter examinationsort står det "datum". Ska det vara datum för examen eller datum för sit in? Jag hittar inget annat ställe att fylla i datum för sit in på.
Svar: Det ska stå datum för medsittningen (sit-in).
Fråga: Behöver examinatorn fylla i båda e-postadress och telefonnummer?
Svar: Nej, det räcker med en typ av kontaktuppgift.
Fråga: Examinatorn har glömt signera bedömningsmallen. Måste jag göra om min anmälan?
Svar: Ja, vi kommer att ta bort din anmälan om examinatorns signatur saknas och du måste göra om din anmälan.
Examinatorer
Fråga: Vem får vara examinator i internmedicin?
Svar: Examinator i internmedicin ska inneha specialistkompetens inom invärtesmedicinsk specialitet;
Endokrinologi och diabetologi, Geriatrik, Hematologi, Internmedicin, Kardiologi, Lungsjukdomar, Medicinsk gastroenterologi och Hepatologi, Njurmedicin. Även specialistkompetens inom infektionssjukdomar, neurologi och akutsjukvård accepteras.
Fråga: Kan man ha akutläkare på både medicin och kirurgen samtidigt?
Svar: Examinatorn kan vara dubbelspecialist, men får inte examinera i två olika ämnen för samma AT-läkare
Fråga: Vem får vara examinator?
Svar: Examinatorn ska ha specialistkompetens inom ämnet AT-läkaren examineras i. Examinatorn ska vara opartisk utan personlig relation till AT-läkaren och får inte vara AT-läkarens handledare!
Fråga: Vem får vara examinator i kirurgi?
Svar: Som examinator i kirurgi accepteras specialist i akutsjukvård eller specialistkompetent läkare i annan opererande specialitet i vilken ingår: Anestesi och intensivvård, Barn- och ungdomskirurgi, Handkirurgi, Kirurgi, Kärlkirurgi, Ortopedi (med ortopedisk patient).
Fråga: Är det godkänt att göra sin medsittning med en ST-läkare som är tillförordnad specialist inom ämnesområdet? Han ska vara färdig specialist om ett halvår.
Svar: Nej, examinatorn ska vara färdig specialist.
Vid provtillfället
Fråga: Behöver jag ha dator med mig?
Svar: Nej, det finns i skrivsalen (som är en datorsal).
Fråga: Är det ok att man har med sig öronproppar till skrivningen?
Svar: Nej, det finns öronproppar på plats i skrivsalen som man får använda vid begäran.
Fråga: Är det tillåtet att ta med sig medicinsk utrustning som t.ex. blodsockermätare.
Svar: Ja, om du mejlar denna information till AT-kansli. Vid provtillfället ska du visa upp den medicinska utrustningen för skrivvakten och följa instruktionerna.
Fråga: Om jag blir sjuk och inte kan genomföra AT-provet, räknas det som att jag har genomfört ett skrivet tillfälle?
Svar: Nej, om du blir sjuk eller inte kan närvara vid provet räknas det inte som ett genomfört tillfälle. Dock ska du avanmäla dig om du blir sjuk. Maila till AT-kansliet så snart som möjligt.
Anpassningar
Fråga: Jag har dyslexi. Får jag förlängd skrivtid?
Svar: Ja, om du mejlar in ett gällande intyg till AT-kansli för bedömning och beslut.
Fråga: Kan jag få förlängd skrivtid för annat än dyslexi?
Svar: AT-nämnden har ett ansvar att säkerställa att eAT-provet genomförs så att provdeltagarnas kunskaper och färdigheter prövas på ett likvärdigt sätt med de resurser som finns att tillgå. Alla individuella anpassningar inför skrivtillfället måste bedömas utifrån förutsättningarna. Maila till at-kansli@ki.se för mer information.
Legitimering
Vi godkänner endast följande handlingar och som svenska myndigheter tillåter som giltiga id-handlingar:
- Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
- Svenskt nationellt id-kort
- Svenskt körkort
- Svenskt SIS-märkt id-kort
- Identititetskort för folkbokförda i Sverige
De id-handlingar som är giltiga för ansökan om pass och nationellt id-kort är fysiska, inte digitala.
Fråga: Jag har inget svenskt ID, endast pass och körkort utfärdat i Finland där mitt finska personnummer står. Gäller det?
Svar: Ja, nordisk fotolegitimation gäller.
Fråga: Gäller mitt uppehållstillstånd och mitt utländska pass som giltig fotolegitimation?
Svar: Nej.
Fråga: Giltigheten för mitt ID-kort har gått ut. Gäller det som legitimation vid eAT-provet?
Svar: Nej, du ska kunna visa ett giltigt foto-ID som identitetskort, körkort eller pass.
Fråga: Accepteras digital ID, som exv. bank-ID vid eAT-provet?
Svar: Nej.
Fråga: Jag har gift mig och bytt namn jag gjorde mina medsittningar, blir min anmälan ogiltig om namnet skiljer sig åt vid anmälan?
Svar: Om personnumret är detsamma så gäller ditt foto-ID men meddela gärna at-kansli@ki.se för säkerhets skull.
Provsystemet DigiExam - inloggning
Fråga: Hur loggar jag in i provsystemet?
Svar: Om du skriver för första gången kommer du att bli inbjuden via mail med avsändare DigiExam. Klicka på länken och skapa ett konto.
Fråga: Jag har skrivit eAT-provet tidigare och får inget mail med inloggning. Varför?
Svar: Om du har skrivit eAT-provet tidigare i provsystemet DigiExam har du redan ett konto med inloggning. Använd samma e-postadress som tidigare.
Fråga: Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag?
Svar: Du ska gå in på DigiExams hemsida och klicka på Login och därefter klicka på "Glömt lösenordet".
Fråga: Varför ska jag använda min privata mailadress?
Svar: Vi rekommenderar att du använder din privata mailadress för att du under lång tid framöver ska kunna logga in i DigiExam för att ta del av ditt resultat. Inloggningen är kopplad på den e-postadress du anger vid din anmälan.
Resultatet
Fråga: Vad betyder siffran under "resultat" längst ner i mitt provresultat i DigiExam?
Svar: Den anger din poäng.
Fråga: Vilken poäng är gränsen för godkänt?
Svar: Gränsen för godkänd ligger på 52 poäng.
Fråga: När kommer provresultatet?
Svar: Resultatet från AT-provet kommer cirka tre veckor efter genomfört AT-prov. Tiden kan variera något beroende på olika omständigheter. Ett mail kommer att meddela när resultatet är publicerat vilket ska ske mellan måndag och onsdag den angivna veckan som publiceras på hemsidan.
Fråga: Det har gått tre veckor och jag har inte fått resultatet, varför?
Svar: Resultatet kommer att publiceras på ditt DigiExamkonto inom några dagar. Vi kommer även att maila ut resultatet, vv. kontrollera din skräppost och att du inte har en överfull mailinkorg.
Fråga: Jag har inte tid att vänta på resultatet, kan jag få det tidigare?
Svar: Nej, och samma regler gäller lika för alla.
Fråga: Får jag veta vem som har rättat min skrivning?
Svar: Nej, rättningen är anonym från båda sidor för att säkerställa rättvis bedömning och för att undvika risk för subjektivitet. Fallfrågor och svarsförslag har granskats och godkänts av AT-nämnden inför varje eAT-prov.
Omrättning
Rättningen av eAT-provet utförs av specialister inom respektive medicinsk fakultet. Fallfrågor och svarsförslag har, innan eAT-provet, granskats och godkänts av en specialistgrupp inom området, i samarbete med samtliga specialister i AT-nämnden. Vid både rättning och eventuell omrättning är examinatorerna noga med att ge varje AT-läkare en rättvis bedömning, baserad på samlad expertis inom respektive ämnesområde. Frågor och svarsförslag är resultatet av ett långvarigt och noggrant arbete.
Fråga: Hur ska min omrättningsbegäran se ut?
Svar: Det viktigast är att den är väl strukturerad samt innehåller en motivering till varje fråga/svar som du önskar omrättad! Maila dina frågor/svar/motiveringar i ett worddokument eller skriv direkt i mailet och skicka det till AT-kansli.
Använd helst vår mall för omrättning.
Fråga: När kommer svaret på min omrättning?
Svar: Svaret kommer efter cirka två veckor och publiceras på ditt DigiExamkonto. Vi skickar även ut ett mail.
Fråga: Jag har fått resultatet av min omrättning och är inte nöjd. Jag vill ha ytterligare omrättning, får jag det?
Svar: Nej, omrättning sker endast en gång enligt AT-nämndens regler. Obs! att det är viktigt att du själv kontrollerar att samtliga begärda frågor fått omrättning och att ingen har missats. Hör av dig till AT-kansliet om du upptäcker att en fråga inte fått sin omrättning inkl. kommentar.
Fråga: Jag anser att jag har blivit orättvist bedömd vid rättningen. Vad ska jag göra?
Svar: Vid rättning har examinatorerna varit måna om att ge varje AT-läkare en rättvis bedömning, baserat på samlad expertis inom respektive ämnesområde. Om du ligger strax under gränsen till godkänt kan du begära omrättning av det senaste AT-provet. Omrättning sker anonymt och vid ett tillfälle och kan begäras inom en begränsad period (se information i resultatmail) efter utskickat resultat.
Fråga: Jag fick underkänt vid majprovet och har begärt omrättning. Anmälningstiden till nästa prov ligger tidigt, och jag undrar om jag bör anmäla mig till augustiprovet för säkerhets skull för att inte missa chansen i augusti?
Svar: Ja! Anmäl dig till kommande eAT-prov. Om du skulle bli godkänd efter omrättning går det bra att avanmäla sig (vilket ska göras så snart som möjligt efter ev. upprättning till godkänt resultat).
Att skriva eAT-provet för tredje gången och därefter
Fråga: Vad händer om jag blir underkänd vid två AT-prov?
Svar: Du anmäler dig på nytt och när du blir godkänd på det skriftliga AT-provet kommer du att få komplettera ditt skriftliga godkända resultat med en muntlig examination. Dvs att du kan inte söka din läkarlegitimation förrän du, förutom godkänd vid den skriftliga examinationen, även är godkänd vid den muntliga examinationen.
Fråga: Hur många gånger kan jag göra AT-provet?
Svar: Som regelverket ser ut idag kan du göra AT-provet obegränsat antal gånger.
Muntlig examination
När beskedet om att du har fått godkänt resultat som ska kompletteras med muntlig examination ska du kontakta AT-kansli@ki.se och meddela kansliet den ort där du önskar göra din muntliga examination. Du kan välja mellan Göteborg/Borås, Lund, Linköping, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro
Fråga: Hur går en muntlig examination till?
Svar: Du får ett patientfall inom ett av ämnesområdena som AT-nämnden tilldelar dig. Situationen liknar en medsittning där examinator och en bisittare gör bedömning/examination samt ger dig återkoppling.
Fråga: Var ska jag göra min muntliga examination? Vem är examinator?
Svar: Du gör din muntliga examination, om möjligt, i den region som du tillhör. Examinatorn är en av ledamöterna i AT-nämnden som tillsammans med en bisittare gör bedömningen.
Fråga: Vad händer om jag blir underkänd vid den muntliga examinationen?
Svar: Om du blir underkänd vid den muntliga examinationen behöver du anmäla dig på nytt till det skriftliga eAT-provet inom angiven anmälningsperiod. Vid nytt godkänt resultat måste du på nytt göra en muntlig examination.
Fråga: Jag kände mig inte i form när jag gjorde min muntliga examination och jag är inte nöjd med min insats eller med resultatet. Får jag göra en ny munta dvs pröva igen?
Svar: Nej, och samma regler gäller lika för alla. Du måste anmäla dig på nytt till kommande eAT-prov och få godkänt på det skriftliga provet innan du på nytt blir kallad till muntlig examination.
Övrigt
Fråga: Vad är Karolinska institutets uppdrag avseende eAT-provet?
Svar: Karolinska institutet har huvudansvar för att, tillsammans med övriga universitet med tillstånd att utfärda läkarexamen, ansvara för prov efter läkares allmäntjänstgöring.
Rättningen av eAT-provet utförs av specialister inom respektive medicinsk fakultet, inte av AT-nämnden. Vid rättning är examinatorerna måna om att ge varje AT-läkare en rättvis bedömning baserad på samlad expertis inom respektive ämnesområde. Fallfrågor och svarsförslag har granskats och godkänts av AT-nämnden inför varje eAT-prov.
Fråga: Jag undrar exakt vad ni anser ska ingå i ett "kliniskt status" förutom status hjärta, lungor, buk, lymfkörtelstationer etc? Ingår EKG, blodtryck, andningsfrekvens, saturation, temp, medvetandegrad, puls, ortostatiskt blodtryck i ett "kliniskt status"?
Svar: Ja, allt ovan kan klassificeras som kliniskt status även om EKG av många betraktas som en undersökning. Dock är det inte så att alla ovanstående parametrar ska värderas ”per automatik” hos samtliga patienter. Åtgärderna ska vara motiverade utifrån situationen.
Fråga: Ni har ringt och kontrollerat mina uppgifter och dokument med min examinator. Varför?
Svar: Vi frågar efter namn och kontaktuppgifter till både handledare och examinator för att ha möjlighet kontrollera lämnade uppgifter. Vi gör ibland "stickprov", men framförallt kan kontroller ske om någonting i din anmälan avviker från vad vi uppfattar som normalt.
Fråga: Får jag amma min baby under eAT-provet?
Svar: För Karolinska Institutet/AT-nämnden är det en viktig målsättning att alla ska kunna delta i eAT-provet på lika villkor och på ett så likvärdigt sätt som möjligt, utifrån sina och verksamhetens förutsättningar. Vi strävar efter att bevilja önskade anpassningar i den mån det är möjligt, även om detta inte alltid kan garanteras.
AT-nämnden har ett ansvar att säkerställa att eAT-provet genomförs så att provdeltagarnas kunskaper och färdigheter prövas på ett likvärdigt sätt, med de resurser som finns tillgängliga (t.ex. ekonomi, personal och lokaler). Alla individuella anpassningar, inklusive amning under pågående eAT-prov, måste bedömas utifrån de rådande förutsättningarna.
Vi måste ta hänsyn till bland annat resurser för att möjliggöra önskade anpassningar, såsom personal som kan avvaras från övervakning av provet i övrigt, samt risken för att övriga provdeltagare störs.
Vid en förfrågan om att exempelvis få möjlighet att amma under pågående examination/eAT-prov, kommer vi att göra en bedömning om detta kan genomföras på ett sätt som inte påverkar rättssäkerheten vid provet och som inte stör övriga provdeltagare. Detta innebär att vi måste samråda med ortsansvarig person för att se hur det praktiskt kan lösas vid den valda skrivorten med tillgänglig personal.
Din begäran måste inkomma senast en månad innan provdatum.