eAT-provet - FAQ
Här hittar du svar på vanliga frågor som ofta uppkommer i samband med eAT-provet.
Webbsidan uppdateras löpande när ny information eller nya frågor och svar tillkommer. Samtidigt tas inaktuell eller felaktig information bort för att säkerställa att innehållet är aktuellt och korrekt.
Att anmäla sig till eAT-provet
Anmälningsproceduren beskrivs i stora drag här: eAT-provet - Aktuellt just nu! | Karolinska Institutet
Anmälan sker i två steg – båda är lika viktiga för att du ska få möjlighet att skriva eAT-provet på din närmaste skrivort. Det är avgörande att du i steg 2 bifogar korrekta och kompletta dokument för att din anmälan ska godkännas.
Länken vid steg 1
Fråga: Hur länge gäller länken för anmälan?
Svar: Länken är giltig i sex timmar från det att du mottagit e-postmeddelandet. Det är därför viktigt att du genomför steg 2 inom denna tidsram. Om tiden överskrids måste du påbörja en ny anmälan.
Fråga: Jag har inte fått mailet med länken till min e-post. Varför?
Svar: Mailet med länken till steg 2 skickas med viss fördröjning och kommer inte omedelbart efter att du har skickat in steg 1. Det kan dröja upp till några timmar. Kontrollera gärna din skräppost och säkerställ att din e-postinkorg har tillräckligt med utrymme för att ta emot nya meddelanden.
När du har skickat in dina uppgifter i steg 1 kan det dröja upp till några timmar innan du får e-postmeddelandet med länken till steg 2.
I steg 2 ska du:
- fylla i resterande uppgifter,
- bifoga samtliga dokument,
- säkerställa att allt är korrekt och komplett ifyllt.
Tilldelning av skrivort sker i turordning baserat på datum och tid då din fullständiga och korrekta anmälan i steg 2 har registrerats.
Läs mer om skillnaden mellan att anmäla sig till eAT-provet för första gången och vid andra gången, och därefter (omanmälan), här: eAT-provet - information om anmälan | Karolinska Institutet.
Fråga: När jag får mailet med länken till steg 2 i eAT-anmälan – måste jag agera direkt, eller räcker det att slutföra anmälan inom den angivna tidsgränsen? Påverkar snabbheten min chans att få önskad skrivort?
Svar: Länken till steg 2 är giltig i sex timmar från att du fått e-postmeddelandet. Du behöver inte agera direkt, men anmälan måste slutföras inom tidsramen. Skrivort tilldelas först när din anmälan i steg 2 är komplett och korrekt – kvalitet är viktigare än snabbhet.
Kodens betydelse vid anmälan
Fråga: Jag har anmält mig till eAT-provet men glömde att spara den unika koden. Är min anmälan ändå giltig?
Svar: Ja, din anmälan är giltig. Den unika koden fungerar endast som en kvittens och är inte nödvändig för att gå vidare i processen.
Fråga: Kan jag slutföra steg 2 utan att ha sparat den unika koden?
Svar: Ja, du får en länk till din e-postadress som leder dig vidare till steg 2. Den unika koden behövs inte för att fortsätta.
Fråga: Jag har inte kvar den unika koden. Kan ni skicka den till mig?
Svar: Vi kan ta fram koden om det behövs, men den är inte nödvändig för att din anmälan ska vara giltig eller för att du ska kunna slutföra steg 2.
Skrivorter
Fråga: Hur fördelas skrivorterna?
Svar: Skrivorterna tilldelas i turordning (datum och tid) efter inkommen korrekt anmälan. "Först-till-kvarn"-principen gäller.
Fråga: Kan jag vara säker på att få den skrivort jag önskar?
Svar: De allra flesta kommer att bli placerade i en av sina högst prioriterade valda skrivorterna i mån av plats. Om du har gjort en korrekt anmälan samt bifogat korrekta och kompletta dokument har du större chans att få önskad skrivort.
Fråga: Vilka provorter finns tillgängliga?
Svar: Provorterna varierar mellan skrivtillfällena och beslutas inför varje enskilt eAT-prov. Nedan listas de orter som brukar vara aktuella för varje prov: Borås, Göteborg, Gävle, Luleå, Linköping, Karlstad, Malmö, Hässleholm, Helsingborg, Halmstad, Sundsvall, Umeå, Örebro, Stockholm, Örnsköldsvik och Östersund. Obs! Dessa orter varierar mellan skrivomgångarna.
Fråga: Varför har ni inte fler skrivorter?
Svar: På grund av de höga säkerhetskrav vi ställer på skrivsalen kan vi tyvärr inte erbjuda fler skrivorter än de som finns i listan. Vänligen se listan vid anmälan.
Fråga: Kan jag byta skrivort?
Svar: Nej. Vid anmälan har du möjlighet att välja fyra olika skrivorter i prioriteringsordning och det är dessa vi går efter. Om du har skickat in en korrekt och komplett anmälan ökar dina chanser att få skriva i ditt förstahandsval även om det inte är garanterat.
Fråga: När får man besked om skrivorten?
Svar: Besked kommer efter anmälningstidens slut och senast två (2) veckor innan provdatum. Om din anmälan har kommit in tidigt och alla dokument är i sin ordning kan besked eventuellt komma tidigare än så.
Frågor om ekonomisk ersättning
Skrivort och platstillgång
Fråga: Jag har inte fått plats i en nära skrivort. Står AT-nämnden för mina rese- och logikostnader om jag måste resa långt till annan region/skrivort?
Svar: Nej. AT-nämnden ersätter inte kostnader eller utlägg i samband med eAT-provet, oavsett vilken skrivort du tilldelas. Resa och eventuell logi bekostas av den enskilde AT-läkaren.
Anmälan
Fråga: Jag ska anmäla mig för andra gången, räcker det även i den nya processen/systemet att bifoga blanketten ”På heder och samvete”?
Svar: Ja, vid omanmälan behöver du endast bifoga intyget "På heder och samvete". Övriga dokument har redan registrerats från din tidigare anmälan och behöver inte skickas igen.
Fråga: Hur många sidor av examensintyget behöver jag bifoga vid anmälan?
Svar: En sida! Det räcker med första sidan som visar dina personuppgifter, antal hp samt att du har tagit godkänd examen.
Fråga: Jag har ett examensbevis som är signerat digitalt/elektroniskt. Gäller det vid anmälan till eAT-provet?
Svar: Ja, vi accepterar examensbevis som är korrekt signerade digitalt/elektroniskt.
Fråga: Kan jag skicka en länk som leder till mitt examensintyg i Ladok istället för att bifoga ett dokument?
Svar: Nej, vårt system stödjer inte det.
Fråga: Det står att jag ska använda min privata e-postadress när jag anmäler mig. Varför är det viktigt?
Svar: Resultatet kommer att publiceras via din e-postadress och därför är det viktigt för att du ska kunna komma åt ditt resultat även en längre tid efter genomförd skrivning. Dvs så att du kan komma åt provresultatet även om du skulle byta arbetsgivare/ e-postadress.
Fråga: På min medsittningsmall från 2015 (2014) står det att den ska skickas in med vanlig post. Är det det som gäller eller går det bra att bifoga den som pdf vid anmälan till AT-provet?
Svar: Anmälningsprocessen är idag helt digitaliserad. Observera att äldre bedömningsmallar kan innehålla föråldrad information. När du anmäler dig på hemsidan, ska samtliga dokument bifogas som PDF-filer, oavsett vad som anges på de gamla bedömningsmallarna.
Fråga: Jag har under min AT-tid bytt efternamn, och det innebär att det står mitt gamla efternamn på min första medsittning. Mitt personnummer finns på bedömningsmallen, räcker det? Eller behöver jag bifoga ett dokument från skatteverket om mitt efternamnsbyte?
Svar: Nej, du behöver inte bifoga något dokument från Skatteverket vid namnbyte. Vi identifierar dig främst via personnummer, vilket är oförändrat även om du har bytt efternamn. Det räcker alltså att personnumret finns med på dina dokument – namnändringen påverkar inte giltigheten.
Fråga: Min scanner kan bara scanna in en sida per fil. Får jag skicka resterande sidor av bedömningsmallarna till er via e-post?
Svar: Nej, vi har tyvärr inte möjlighet att hantera dokument som skickas separat via e-post. Alla sidor av varje bedömningsmall bör bifogas som en samlad PDF-fil i din digitala anmälan.
Tips!
Prova att använda en annan scanner eller be om hjälp, så att du kan sammanfoga alla fyra sidor till en enda fil per mall. Det finns även gratisverktyg online för att slå ihop PDF-filer om du har skannat dem separat.
Fråga: Ska jag skicka in AT-boken vid anmälan?
Svar: Nej. Det är Socialstyrelsen som är intresserad av den.
Tid och antal genomförda månader vid anmälan
Vi får återkommande frågor gällande tidpunkter för placeringar, och variationerna i individuella förutsättningar är mycket stora. Av denna anledning är det inte möjligt att inkludera samtliga tänkbara scenarier i vår FAQ. Vi hänvisar därför till att du noggrant läser igenom vår FAQ och följer de huvudregler som där anges.
Om du efter detta fortfarande är osäker, ber vi dig att skicka ett kortfattat och informativt mejl till at-kansli@ki.se där du tydligt beskriver din situation. Observera att vi inte alltid har möjlighet att besvara alla mejl, men vi avslår inte en anmälan enbart på grund av oklarheter kring tidpunkt eller datum för placering, då dessa varierar avsevärt mellan olika verksamheter.
Fråga: Jag har haft semester under min AT-placering. Hur ska jag redovisa den vid anmälan?
Svar: Semester räknas in i den totala placeringstiden. Om placeringen var 13 veckor inklusive 2 veckors semester, ska du ange 13 veckor i din anmälan.
Fråga: Jag har varit delvis föräldraledig under min AT. Hur ska jag redovisa AT-tiden med hänsyn till detta?
Svar: Du ska ange den faktiska tiden du varit placerad, oavsett tjänstgöringsgrad. Om du exempelvis har arbetat 4 veckor heltid och därefter 22 veckor med 20 % föräldraledighet, ska du ange 26 veckor i din anmälan.
*Enligt AT-policyn utgår bedömningen från faktisk placeringstid. Det är handledarens och studierektorns ansvar att avgöra om placeringen varit tillräcklig för att uppnå utbildningsmålen.
Fråga: Avslår ni min anmälan för att jag skriver fel antal månader på en placering?
Svar: Nej, inte om du följer reglerna som du kan läsa längre ner i denna FAQ. Vi avslår ingen anmälan enbart på grund av oklarheter kring tid, eftersom detta kan variera. Läs särskilt vårt tillägg/kommentar i slutet av rubriken “Tid och antal genomförda månader vid anmälan”.
Fråga: Om jag har tjänstgjort på min sista placering (VC) i sju veckor varav fyra veckor har varit semester. Är jag berättigad att skriva eAT-provet då?
Svar: Nej, vi räknar inte semester som arbetstid. Du ska ha gjort en månad på den sista placeringen för att ha rätt till en plats vid eAT-provet.
Fråga: Vilka regler gäller kring behörighet för att att anmäla sig till eAT-provet när det gäller fullgjord tid av allmäntjänstgöringen?
Svar: AT-tjänstgöringen är delvis tidsstyrd och ska genomföras under en period som skall motsvara minst 18 månader. Nio månader inom invärtesmedicinska specialiteter, dels kirurgiska specialiteter, med en minimitid inom var och en av de båda grupperna om tre månader. Tre månader inom psykiatrin och sex månader inom allmänmedicin.
Således kan man göra kirurgi 4,5 mån + invärtesmedicin 4,5 mån (totalt 9 månader) + psykiatri 3 mån + allmänmedicin 1 mån = totalt 13 mån och genomfört godkänd medsittning inom samtliga områden och bli behörig för eAT-provet.
Fråga: Accepteras kortare tid än 13-månaders AT vid anmälan till eAT-provet?
Svar: Ja, eftersom det har blivit vanligare att AT-blocken har annan ordningsföljd än tidigare. Ändringen kan leda till att du vid provtillfället, kommer att ha gjort kortare AT än 13 månader. Detta har AT-nämnden tagit beslut på att godkänna mot uppvisande av dokument med tidsplan för AT-blocken som stödjer dina uppgifter.
Dokumentet ska mailas till AT-kansliet.
Fråga: Det står i reglerna att man ska ha gjort minst 13 månaders AT-placering, minst en månad i varje block. Räknas tiden till anmälningsdatum eller till provdatumet? T.ex. om jag uppfyller kraven vid provdatum men inte vid anmälan. Är min ansökan giltig?
Svar: Ja, ansökan är giltig. Tiden räknas fram till provdatum.
Fråga: Gäller fältet "tid (ca) månader". Hjälptexten säger: "tid på placeringen (cirka) månader". Jag tolkade detta som hur lång tid man varit på placeringen då medsittningen genomfördes, eftersom datumet som ska fyllas i gäller medsittningen. Andra i gruppen har dock tolkat det som hur lång placeringen är totalt, eftersom det inte står tydligt om det gäller medsittningen eller den totala längden på placeringen. Vad är det som gäller?
Svar: Vi frågar efter din sammanlagda (totala) tid på placeringen. Dvs. Hur länge du var på respektive placering vid anmälan.
Fråga: Vad avses i anmälan när ni frågar om ”Tid (ca) mån” där det handlar om medsittningar?
Svar: Det är den sammanlagda/totala tiden du har arbetat på respektive placering, alltså inte tiden då själva medsittningen ägde rum.
Handledare
Fråga: Vem ska jag ange som handledare när jag anmäler mig?
Svar: Vi efterfrågar i första hand namnet på din handledare på respektive placering och i andra hand namnet på din huvudhandledaren för hela AT-placering.
Komplettering
Fråga: Jag måste komplettera min bedömningsmall med året då examinatorn blev färdig specialist. Men jag får inte tag i examinatorn. Är det någon idé att jag anmäler mig utan den kompletteringen?
Svar: Nej, du ska anmäla dig med kompletta och korrekta dokument. Komplettering kommer inte att vara möjlig och vi avslår varje ofullständig anmälan som inte är komplett.
Fråga: Kan jag komplettera med korrekta dokument i efterhand?
Svar: Nej, du måste göra en ny anmälan och därför är det viktigt att du redan innan anmälan kontrollerar dina dokument så att alla fält är ifyllda. Se exempel på vilka fält som är tvingande i bedömningsmallen.
Även fel dokument för "Heder och samvete" leder till avslag av anmälan.
Fråga: Jag missade anmälningstiden. Får jag anmäla mig i efterhand? Kan ni göra ett undantag?
Svar: Nej. På vår hemsida ser du tydligt när anmälan öppnar och stänger. Samma regler gäller lika för alla.
Fråga: Är det tillåtet att komplettera sin anmälan med en bedömningsmall vid senare tillfälle?
Svar: Nej, med undantag för anmälan till augusti/septemberprovet. Och eAT-provet 22 november i vissa fall.
Läs mer under "Dispens".
Dispens för eAT-prov
Anmälningsperioderna för 2025 och framåt kommer att avpassas så att AT-läkaren ska hinna med minst en månad på den sista AT-placeringen innan anmälningsperioden stänger.
Fråga: Anmälan till augustiprovet stänger så tidigt att jag inte hinner få min sista medsittning klar. Hur ska jag göra?
Svar: Eftersom anmälan till augustiprovet öppnar redan i juni har du möjlighet att få dispens om du fyller i och bifogar dispensblanketten vid din anmälan. Obs! att detta endast gäller den sista medsittningen.
När den sista medsittningen är genomförd ska dokumentet mailas till at-kansli@ki.se
Fråga: Jag har fått länk för att anmäla mig till AT-tentan och ska bifoga dispensblankett för sista medsittningen som jag kommer att göra i juli. Hur ska jag fylla anmälan gällande betyg etc, då jag inte vet detta än?
Svar: Du kan skriva valfri text/betyg i dessa fält. Vi korrigerar när du kompletterar med den sista bedömningsmallen som ska vara inskickad senast på dispensblanketten angivet datum och tid.
Fråga: Hur går anmälan till inför augustiprovet då anmälningstiden ligger tidigt och möjligheten till dispens finns?
Svar: Du ansöker som vanligt och bifogar de tre bedömningsmallarna som redan är klara. Eftersom den fjärde och sista bedömningsmallen inte är klar ska du bifoga det ifyllda dokumentet "Dispens" som du hittar under bilagor under "Information om anmälan". Du kompletterar med den fjärde bedömningsmallen senast angivet datum och tid (står på dispensblanketten).
Dvs. eftersom anmälningstiden är tidig har du tid på dig att slutföra tillräckligt lång tid på din sista placering. Obs! att minst en månad ska ha genomförts vid provdatum. Notera att semester inte räknas som arbetstid.
Fråga: Kan jag få dispens med att skicka in en bedömningsmall? Dvs att jag kompletterar efter anmälan är gjord.
Svar: Nej, samtliga bedömningsmallar måste bifogas vid anmälan. Enda undantaget är till augustiprovet då anmälningsperioden ligger tidigare. Se information ovan.
*Dispensblankett (länkad) för augustiprovet ligger även under "Bilagor" i Fliken "Information om anmälan". Dispensblanketten ska bifogas vid anmälan. När sista medsittningen är gjord ska medsittningsdokumentet mailas till at-kansli@ki.se
Bedömningsmallar
Fråga: På tidigare bedömningsmallar står frågan: "Förmåga att hantera svenska språket". Vad innebär det?
Svar: Denna formulering är på senaste versionen (2021) ändrad till "Förmåga att kommunicera med patienten". Frågan berör fler aspekter än själva språket och avser att belysa AT-läkarens förmåga att göra sig förstådd med patienten.
Fråga: Vad innebär komplett och korrekt ifylld bedömningsmall?
Svar: Det innebär att samtliga uppgifter ska fyllas i och speciellt viktigt är det att dina personuppgifter förekommer på varje sida på bedömningsmallen, dvs. sid 1,2,3,4. Extra viktigt är även att examinatorns specialistämne, kontaktuppgifter och signatur finns med liksom slutbetyget.
Fråga: Jag har gjort min medsittning med gammal bedömningsmall från 2015/2014/2011. Måste jag göra om medsittningen?
Svar: Nej, du behöver inte göra om medsittningen. Bedömningsmallen 2020/2021 är den vi helst vill att du ska använda men, men även 2014/2015 års bedömningsmallar accepteras. Sprid gärna den senast gällande bedömningsmallen till de som gav ut/ använde den gamla. Godkända utgåvor är: 2014, 2015, 2020, 2021.
Fråga: Finns det någon regel för hur tidigt (tidigast) man får göra sin medsittning på allmänmedicinplaceringen under sin AT?
Svar: Nej, det är examinatorn, handledare och AT-läkaren som bestämmer när medsittningen ska genomföras.
Fråga: Jag har läst på annan plattform än AT-provets hemsida att man måste göra 1 månad av sin allmänmedicinplacering innan medsittning genomförs. Stämmer det? Eller räcker det att man har gjort 1 mån av sin placering när provet skrivs? Är det OK att bifoga en medsittning genomförd v.2 på allmänmedicinplaceringen vid anmälan till AT-provet?
Svar: Vid anmälan till AT-provet behöver du inte ha genomfört hela allmänmedicinplaceringen. Däremot ska du har gjort minst en månad vid AT-provtillfället. Du kan göra din medsittning redan vecka 1 av din allmänmedicinplacering. Detta bestämmer din examinator och handledare.
Fråga: Angående de sit in-dokument man ska skicka in. På raden efter examinationsort står det "datum". Ska det vara datum för examen eller datum för sit in? Jag hittar inget annat ställe att fylla i datum för sit in på.
Svar: Det ska stå datum för medsittningen (sit-in).
Fråga: Behöver examinatorn fylla i båda e-postadress och telefonnummer?
Svar: Nej, det räcker med en typ av kontaktuppgift.
Fråga: Examinatorn har glömt signera bedömningsmallen. Måste jag göra om min anmälan?
Svar: Ja, vi kommer att ta bort din anmälan om examinatorns signatur saknas och du måste göra om din anmälan.
Examinatorer
Fråga: Vem får vara examinator i internmedicin?
Svar: Examinator i internmedicin ska inneha specialistkompetens inom invärtesmedicinsk specialitet;
Endokrinologi och diabetologi, Geriatrik, Hematologi, Internmedicin, Kardiologi, Lungsjukdomar, Medicinsk gastroenterologi och Hepatologi, Njurmedicin. Även specialistkompetens inom infektionssjukdomar, neurologi och akutsjukvård accepteras.
Fråga: Kan man ha akutläkare på både medicin och kirurgen samtidigt?
Svar: Examinatorn kan vara dubbelspecialist, men får inte examinera i två olika ämnen för samma AT-läkare
Fråga: Vem får vara examinator?
Svar: Examinatorn ska ha specialistkompetens inom ämnet AT-läkaren examineras i. Examinatorn ska vara opartisk utan personlig relation till AT-läkaren och får inte vara AT-läkarens handledare!
Fråga: Vem får vara examinator i kirurgi?
Svar: Som examinator i kirurgi accepteras specialist i akutsjukvård eller specialistkompetent läkare i annan opererande specialitet i vilken ingår: Anestesi och intensivvård, Barn- och ungdomskirurgi, Handkirurgi, Kirurgi, Kärlkirurgi, Ortopedi (med ortopedisk patient).
Fråga: Är det godkänt att göra sin medsittning med en ST-läkare som är tillförordnad specialist inom ämnesområdet? Han ska vara färdig specialist om ett halvår.
Svar: Nej, examinatorn ska vara färdig specialist.
Vid provtillfället
Fråga: Behöver jag ha dator med mig?
Svar: Nej, det finns i skrivsalen (som är en datorsal).
Fråga: Är det ok att man har med sig öronproppar till skrivningen?
Svar: Nej, det finns öronproppar på plats i skrivsalen som man får använda vid begäran.
Fråga: Är det tillåtet att ta med sig medicinsk utrustning som t.ex. blodsockermätare.
Svar: Ja, om du mejlar denna information till AT-kansli. Vid provtillfället ska du visa upp den medicinska utrustningen för skrivvakten och följa instruktionerna.
Fråga: Om jag blir sjuk och inte kan genomföra AT-provet, räknas det som att jag har genomfört ett skrivet tillfälle?
Svar: Nej, om du blir sjuk eller inte kan närvara vid provet räknas det inte som ett genomfört tillfälle. Dock ska du avanmäla dig om du blir sjuk. Maila till AT-kansliet så snart som möjligt.
Anpassningar
Fråga: Jag har dyslexi. Får jag förlängd skrivtid?
Svar: Ja, om du mejlar in ett gällande intyg till AT-kansli för bedömning och beslut.
Fråga: Kan jag få förlängd skrivtid för annat än dyslexi?
Svar: AT-nämnden har ett ansvar att säkerställa att eAT-provet genomförs så att provdeltagarnas kunskaper och färdigheter prövas på ett likvärdigt sätt med de resurser som finns att tillgå. Alla individuella anpassningar inför skrivtillfället måste bedömas utifrån förutsättningarna. Maila till at-kansli@ki.se för mer information.
Legitimering
Vi godkänner endast följande handlingar och som svenska myndigheter tillåter som giltiga id-handlingar:
- Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
- Svenskt nationellt id-kort
- Svenskt körkort
- Svenskt SIS-märkt id-kort
- Identititetskort för folkbokförda i Sverige
De id-handlingar som är giltiga för ansökan om pass och nationellt id-kort är fysiska, inte digitala.
Fråga: Jag har inget svenskt ID, endast pass och körkort utfärdat i Finland där mitt finska personnummer står. Gäller det?
Svar: Ja, nordisk fotolegitimation gäller.
Fråga: Gäller mitt uppehållstillstånd och mitt utländska pass som giltig fotolegitimation?
Svar: Nej.
Fråga: Giltigheten för mitt ID-kort har gått ut. Gäller det som legitimation vid eAT-provet?
Svar: Nej, du ska kunna visa ett giltigt foto-ID som identitetskort, körkort eller pass.
Fråga: Accepteras digital ID, som exv. bank-ID vid eAT-provet?
Svar: Nej.
Fråga: Jag har gift mig och bytt namn jag gjorde mina medsittningar, blir min anmälan ogiltig om namnet skiljer sig åt vid anmälan?
Svar: Om personnumret är detsamma så gäller ditt foto-ID men meddela gärna at-kansli@ki.se för säkerhets skull.
Provsystemet DigiExam - inloggning
Fråga: Hur loggar jag in i provsystemet?
Svar: Om du skriver för första gången kommer du att bli inbjuden via mail med avsändare DigiExam. Klicka på länken och skapa ett konto.
Fråga: Jag har skrivit eAT-provet tidigare och får inget mail med inloggning. Varför?
Svar: Om du har skrivit eAT-provet tidigare i provsystemet DigiExam har du redan ett konto med inloggning. Använd samma e-postadress som tidigare.
Fråga: Jag har glömt mitt lösenord. Hur gör jag?
Svar: Du ska gå in på DigiExams hemsida och klicka på Login och därefter klicka på "Glömt lösenordet".
Fråga: Varför ska jag använda min privata mailadress?
Svar: Vi rekommenderar att du använder din privata mailadress för att du under lång tid framöver ska kunna logga in i DigiExam för att ta del av ditt resultat. Inloggningen är kopplad på den e-postadress du anger vid din anmälan.
Resultatet
Fråga: Vad betyder siffran under "resultat" längst ner i mitt provresultat i DigiExam?
Svar: Den anger din poäng.
Fråga: Vilken poäng är gränsen för godkänt?
Svar: Gränsen för godkänd ligger på 52 poäng.
Fråga: När kommer provresultatet?
Svar: Resultatet från AT-provet kommer cirka tre veckor efter genomfört AT-prov. Tiden kan variera något beroende på olika omständigheter. Ett mail kommer att meddela när resultatet är publicerat vilket ska ske mellan måndag och onsdag den angivna veckan som publiceras på hemsidan.
Fråga: Det har gått tre veckor och jag har inte fått resultatet, varför?
Svar: Resultatet kommer att publiceras på ditt DigiExamkonto inom några dagar. Vi kommer även att maila ut resultatet, vv. kontrollera din skräppost och att du inte har en överfull mailinkorg.
Fråga: Jag har inte tid att vänta på resultatet, kan jag få det tidigare?
Svar: Nej, och samma regler gäller lika för alla.
Fråga: Får jag veta vem som har rättat min skrivning?
Svar: Nej, rättningen är anonym från båda sidor för att säkerställa rättvis bedömning och för att undvika risk för subjektivitet. Fallfrågor och svarsförslag har granskats och godkänts av AT-nämnden inför varje eAT-prov.
Omrättning
Det skriftliga eAT-provet rättas av ämnesspecialister vid medicinska fakulteter. Frågor och svarsförslag har i förväg granskats och godkänts av en specialistgrupp i samråd med AT-nämnden.
Vid rättning och eventuell omrättning strävar examinatorerna efter en rättvis bedömning, baserad på samlad expertis inom respektive ämnesområde. Frågorna är resultatet av ett noggrant och långsiktigt arbete.
Fråga: Hur ska min omrättningsbegäran se ut?
Svar: Din begäran ska vara tydligt strukturerad och innehålla en motivering för varje fråga och svar du vill få omrättad. Skicka dina motiveringar i ett Word-dokument eller direkt i mejlet till AT-kansli.
Använd gärna vår mall för omrättning.
Fråga: När kommer svaret på min omrättning?
Svar: Svaret kommer efter cirka två veckor och publiceras på ditt DigiExamkonto. Vi skickar även ut ett mail.
Fråga: Jag har fått resultatet av min omrättning och är inte nöjd. Jag vill ha ytterligare omrättning, får jag det?
Svar: Nej, enligt AT-nämndens regler kan omrättning endast ske en gång. Viktigt: Kontrollera själv att alla de frågor du begärt omrättning på faktiskt har blivit omrättade och kommenterade. Om någon fråga saknas, kontakta AT-kansliet.
Fråga: Jag anser att jag har blivit orättvist bedömd vid rättningen. Vad ska jag göra?
Svar: Examinatorerna strävar alltid efter att ge varje AT-läkare en rättvis bedömning, baserad på samlad expertis inom respektive ämnesområde. Om du ligger nära gränsen för godkänt kan du begära omrättning av det senaste eAT-provet. Omrättning sker anonymt, endast vid ett tillfälle, och måste begäras inom den tidsram som anges i resultatmejlet.
Fråga: Jag fick underkänt vid majprovet och har begärt omrättning. Anmälningstiden till nästa prov ligger tidigt, och jag undrar om jag bör anmäla mig till augustiprovet för säkerhets skull för att inte missa chansen i augusti?
Svar: Ja, du bör anmäla dig till kommande eAT-prov. Om du blir godkänd efter omrättningen kan du avanmäla dig, vilket du i så fall ska göra så snart som möjligt efter att du fått besked om ett godkänt resultat.
Överprövning
Fråga: Jag anser att jag har blivit felaktigt bedömd både vid rättning och omrättning. Kan jag överklaga det underkända omrättningsresultatet?
Svar: I enlighet med gällande regelverk medges omrättning av eAT-provet endast vid ett tillfälle. Efter genomförd omrättning är beslutet om provresultat att betrakta som slutgiltigt. Enligt etablerad rättspraxis – med stöd i bland annat avgöranden från Kammarrätten och Högsta förvaltningsdomstolen – utgör beslut om provresultat inte överklagbara förvaltningsbeslut i den mening som avses i 41 § förvaltningslagen (2017:900). Sådana beslut anses inte ha tillräcklig rättsverkan för att kunna prövas av allmän förvaltningsdomstol. Det står dock den enskilde provdeltagaren fritt att begära omprövning inom den instans (at-kansli@ki.se) som ansvarar för provets genomförande, vilket sker inom ramen för en intern administrativ process.
Att skriva eAT-provet för tredje gången och därefter
Fråga: Vad händer om jag blir underkänd vid två AT-prov?
Svar: Om du blir underkänd två gånger måste du anmäla dig på nytt till ett kommande eAT-prov. När du får ett godkänt resultat på det skriftliga provet, kommer du att kallas till en muntlig examination som kompletterar det skriftliga resultatet.
Du kan inte ansöka om läkarlegitimation förrän du har blivit godkänd på både den skriftliga och den muntliga examinationen. Det är AT-nämnden som avgör resultatet, och besked om godkänt eller underkänt ges i efterhand.
Fråga: Hur många gånger kan jag göra AT-provet?
Svar: Som regelverket ser ut idag kan du göra AT-provet obegränsat antal gånger.
Muntlig examination
När du har fått besked om godkänt resultat på det skriftliga eAT-provet, som ska kompletteras med muntlig examination, ska du kontakta AT-kansliet via e-post: at-kansli@ki.se
I ditt meddelande anger du vilken ort du önskar genomföra den muntliga examinationen på. Du kan välja mellan följande orter: Göteborg/Borås, Lund, Linköping, Stockholm, Umeå, Uppsala och Örebro.
Observera att önskad ort inte kan garanteras, men AT-kansliet försöker i möjligaste mån ta hänsyn till dina önskemål.
Fråga: Hur går en muntlig examination till?
Svar: Du får ett patientfall inom ett av de ämnesområden som AT-nämnden har tilldelat dig. Examinationen liknar en medsittning, där du muntligt redogör för hur du skulle hantera fallet. Bedömningen görs av en examinator från AT-nämnden tillsammans med en bisittare.
Efter genomförd examination får du återkoppling på din insats. Det formella beslutet om godkänt eller underkänt fattas av AT-nämnden, och besked om resultatet ges i efterhand.
Fråga: Var ska jag göra min muntliga examination? Vem är examinator?
Svar: Den muntliga examinationen genomförs, om möjligt, i den region där du har gjort din allmäntjänstgöring. Examinatorn är oftast en av AT-nämndens ledamöter, som tillsammans med en bisittare ansvarar för bedömningen.
Fråga: Vad händer om jag blir underkänd vid den muntliga examinationen?
Svar: Om du blir underkänd vid den muntliga examinationen behöver du anmäla dig på nytt till det skriftliga eAT-provet, inom den angivna anmälningsperioden. Vid ett nytt godkänt resultat på det skriftliga provet måste du genomföra en ny muntlig examination.
Fråga: Jag kände mig inte i form när jag gjorde min muntliga examination och jag är inte nöjd med min insats eller med resultatet. Får jag göra en ny munta dvs pröva igen?
Svar: Nej, och samma regler gäller lika för alla. Du måste anmäla dig på nytt till kommande eAT-prov och få godkänt på det skriftliga provet innan du på nytt blir kallad till muntlig examination.
Övrigt
Fråga: Vad är Karolinska institutets uppdrag avseende eAT-provet?
Svar: Karolinska Institutet har det övergripande ansvaret för eAT-provet, i samverkan med övriga universitet som har tillstånd att utfärda läkarexamen. Tillsammans ansvarar dessa lärosäten för att provet genomförs på ett rättssäkert och kvalitativt sätt efter avslutad allmäntjänstgöring.
Rättningen av eAT-provet utförs av ämnesspecialister vid respektive medicinsk fakultet, inte av AT-nämnden. Examinatorerna strävar efter att varje AT-läkare ska få en rättvis och välgrundad bedömning, baserad på samlad expertis inom det aktuella ämnesområdet.
Inför varje eAT-prov granskas och godkänns fallfrågor och svarsförslag av AT-nämnden, vilket säkerställer att innehållet håller hög kvalitet och är relevant för provets syfte.
Fråga: Jag undrar exakt vad ni anser ska ingå i ett "kliniskt status" förutom status hjärta, lungor, buk, lymfkörtelstationer etc? Ingår EKG, blodtryck, andningsfrekvens, saturation, temp, medvetandegrad, puls, ortostatiskt blodtryck i ett "kliniskt status"?
Svar: Ja, allt ovan kan klassificeras som kliniskt status även om EKG av många betraktas som en undersökning. Dock är det inte så att alla ovanstående parametrar ska värderas ”per automatik” hos samtliga patienter. Åtgärderna ska vara motiverade utifrån situationen.
Fråga: Ni har ringt och kontrollerat mina uppgifter och dokument med min examinator. Varför?
Svar: Vi begär namn och kontaktuppgifter till både handledare och examinator för att kunna verifiera lämnade uppgifter vid behov. I vissa fall genomför vi stickprovskontroller, men vi kontaktar särskilt examinatorer om något i din anmälan avviker från vad som är normalt eller om dokumentationen är otydlig. Syftet är att säkerställa att anmälan är korrekt och att provet genomförs rättssäkert.
Fråga: Får jag amma min baby under eAT-provet?
Svar: För Karolinska Institutet/AT-nämnden är det en viktig målsättning att alla ska kunna delta i eAT-provet på lika villkor och på ett så likvärdigt sätt som möjligt, utifrån sina och verksamhetens förutsättningar. Vi strävar efter att bevilja önskade anpassningar i den mån det är möjligt, även om detta inte alltid kan garanteras.
AT-nämnden har ett ansvar att säkerställa att eAT-provet genomförs så att provdeltagarnas kunskaper och färdigheter prövas på ett likvärdigt sätt, med de resurser som finns tillgängliga (t.ex. ekonomi, personal och lokaler). Alla individuella anpassningar, inklusive amning under pågående eAT-prov, måste bedömas utifrån de rådande förutsättningarna.
Vi måste ta hänsyn till bland annat resurser för att möjliggöra önskade anpassningar, såsom personal som kan avvaras från övervakning av provet i övrigt, samt risken för att övriga provdeltagare störs.
Vid en förfrågan om att exempelvis få möjlighet att amma under pågående examination/eAT-prov, kommer vi att göra en bedömning om detta kan genomföras på ett sätt som inte påverkar rättssäkerheten vid provet och som inte stör övriga provdeltagare. Detta innebär att vi måste samråda med ortsansvarig person för att se hur det praktiskt kan lösas vid den valda skrivorten med tillgänglig personal.
Din begäran måste inkomma senast en månad innan provdatum.
Fråga: Jag undrar om det går bra att använda läkemedelsnamn istället för det generiska namnet.
Exempelvis, att skriva "Eliquis" istället för "Apixaban"?
Svar: Det är tillåtet att använda läkemedelsnamn. Det generiska namnet är dock att föredra, eftersom det är mer allmänt vedertaget och tydligare i medicinska sammanhang.