PIP-studien - Forskning om hjärnans utveckling och beteende hos barn i förskoleåldern
PIP står för Preschool brain Imaging and behaviour Project. I PIP-studien undersöks barns beteende och hjärnans utveckling hos barn med utvecklingsrelaterade tillstånd som autism, intellektuell funktionsnedsättning och adhd, samt barn med typisk utveckling. Studien tar ej emot nya deltagare.
![Barn som leker med bilar](/sites/kise/files/styles/article_full_width/public/qbank/GettyImages-168318247_custom20221223103153.jpg?itok=jAFBnG50)
Vad handlar PIP-studien om?
Med PIP-studien vill vi på KIND förstå mer om skillnader i hjärnans utveckling hos olika barn och hur dessa skillnader kan påverka barnens sätt att tänka, känna och fungera i vardagen. Barnen kommer att följas under förskoleåldern. Förhoppningen är också att hitta metoder som i ett tidigt skede i livet kan säga hur olika barn med autism kommer att utvecklas under förskoleåldern.
De här momenten ingår i PIP-studien:
- Webbaserade frågeformulär (fylls i hemma)
- Intervjuer med vårdnadshavare
- Lekfulla uppgifter som barnet får lösa/göra
- Provtagning (saliv, blod och avföringsprov)
- EEG
- Uppgifter på surfplatta/pekskärm
- Eye-tracking
- Magnetkameraundersökning
Magnetkameraundersökningen sker på Stockholm University Brain Image Centre (SUBIC) under naturlig sömn på kvällstid. När barnet är sex år ingår endast webbaserade frågeformulär som besvaras av vårdnadshavare hemifrån.
PIP-studien är ett EU-samarbete
PIP-studien är den första i sitt slag och är ett samarbete mellan flera olika universitet i Europa där Karolinska Institutet deltar genom nätverken AIMS-2-TRIALS och CANDY.