Informationsträffar för föräldrar i Haninge

I Haninge kommun hålls gratis informationsträffar med information om barns psykisk hälsa och utveckling. Träffarna planeras fortsätta under 2024 och hålls på olika språk, av hälsokommunikatörer från Transkulturellt Centrum och tar cirka två timmar.

Forskningsprojektet TINAs logotyp

Som förälder kan kännas svårt att veta var man ska göra om ens barn kanske sover dåligt, har olika rädslor, börjat bråka mer än vanligt eller har svårt att koncentrera sig i skolan. Som förälder i ett nytt land kan det dessutom vara svårt att veta hur och var man kan få hjälp.

På träffarna får du lära dig mer om:

• psykisk ohälsa och barns utveckling
  • hur du kan uppmärksamma om ditt barn inte mår bra
  • vad du kan göra själv som förälder
  • var du kan få hjälp

Hälsokommunikations ges bland annat som ett extra tillfälle/tillägg till Haninge kommuns föräldrastödsprogram Föräldraskap i Sverige (FÖS). Intresseanmälan till FÖS görs via Haninge kommuns hemsida: Föräldraskap i Sverige – Föräldraträffar för dig som är född i ett annat land - Haninge Kommun

Här kan du se korta filmer på olika språk om träffarna

Informationsfilm på persiska

Informationsfilm på tigrinja

Informationsfilm på lätt svenska

Informationsfilm på arabiska (kort)

Informationsfilm på arabiska (lång)

Informationsfilm på somali

Samtliga filmer är gjorda av Ann-Sofie Edlund.

Om du har några frågor kan du mejla till oss
HJ
Hanna Johans