Medicinvetarna #64: Kan allergi botas?

Var tredje svensk har någon form av allergi. En rad faktorer påverkar risken att drabbas, till exempel tarmfloran, generna, vad vi äter eller hur vi bor. Tack vare ny kunskap om sjukdomsmekanismerna har möjligheten till individualiserad behandling och till och med bot mot allergier ökat under senare år, berättar professor Erik Melén. Avsnittet publicerades 24 mars 2021.

Porträtt av Erik Melén. Foto Andreas Andersson.
Erik Melén. Foto Andreas Andersson.

Skyddar amning mot allergier (nej), ökar antibiotikaanvändning risken (troligen inte) och ska man ha hund hemma redan när bebisen kommer för att minska risken för astma (ja). Vill du ha svar på fler frågor om allergi och astma och hur de båda hänger ihop? I nya avsnittet av Medicinvetarna intervjuas Erik Melén, barnläkare och professor vid institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset vid Karolinska Institutet. Han är också projektledare för BAMSE-projektet. BAMSE står för barn, allergi, miljö, Stockholm och epidemiologi och är en studie som länge följt cirka 4000 personer i syfte att förstå mer om allergisjukdomar. I sin forskning försöker Erik Melén ta reda på varför vissa barn utvecklar svår astma, allergier och lungproblem samt hur de kan behandlas och förebyggas.

– Den tidiga miljön för barnet är jätteviktiga för risken att utveckla allergier, astma och kronisk lungsjukdom inte bara i barndomen utan även i vuxenlivet, säger han.

I Medicinvetarna berättar han bland annat om köttallergi (det kan spridas via fästingar!), nya behandlingar (exponering) och hur man kan förebygga astma och allergier (till exempel rök inte hemma, ge smakportioner av familjens mat redan från 4 månaders ålder och ät mer fisk). Att bo på landet är fortfarande en av de faktorer som starkast kan kopplas till en minskad risk.

– Vi kan inte säga till folk att flytta ut på landet. Men om vi kan förstå vilka faktorer som ligger bakom denna minskade risk så kan de kanske uppnås på annat sätt, säger Erik Melén.

I avsnittet svarar även Caroline Nilsson, forskare vid institutionen för klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, på lyssnarfrågan om ifall jordnötsallergen kan spridas i luften.

Mer läsning

Cecilia Odlind