Tubes in racks at KI Biobank

Core-faciliteten KI Biobank (KIBB)

Core-faciliteten KI Biobank, som ligger på KI Campus Solna, är en modern och högteknologisk infrastruktur för preanalytisk hantering, förvaring och distribution av humanbiologiska prover. Vi tillhandahåller tjänster för insamling, hantering, lagring och spårbarhet av biobanksprover och stödjer kunder både inom och utanför Karolinska Institutet.

Foto: Annie Agrell

Webbinarium på engelska om biobankning och biobankslagen

KI Biobank Precision Cancer Medicine Package

Nyhetslista KI Biobank

Pågående cancerstudier inom precisionsmedicin – Provhantering på KI Biobank

1. Klinik – Diagnos: Prostata och Koloncancer

2. Samtycke & Provtagning: Multicenterstudier* i Sverige och EU. Provtyper: Blod och Vävnad

3. Transport: Tempraturreglerad transport

4. Provmottagning & Provhantering på KI Biobank: FFPE för extraktion av vävnads-DNA och helblod för extraktion av gDNA. EDTA/Streck för framtagning av cfPlasma samt cfPlasma för extraktion av cfDNA. Prövningar pågår i samarbete med KI Biobank inom till exempel ProBio2.

5. Snabba uttag på KI Biobank: Prov extraheras och levereras samma dag som det tagits emot på KI Biobank.

6. Biblioteksprep & Sekvensering: Preparering av prov och sekvensering vid SciLifeLab i Stockholm sker samma vecka som provuttag från KI Biobank.

7. Data-analys: Resultat baserat på sekvuensering analyseras och utvärderas inom två veckor efter provtagning.

8. Klinik – Skräddarsydd behandling: Baserat på resultat från DNA-sekvensering.

För mer information se publicerad artikel: De Laere et al., Nature Medicine. 2024 Aug 20.

Kontakta också KI Biobank för mer information om KI Biobank Precision Cancer Medicine Package!

Foto på biobank robot Foto: Christina Sundqvist

Fakta om KI Biobank

Plats: KI Campus Solna

Ansvarig: Sanela Kjellqvist