TEFLON - Teknikunderstödd intervention för barn med talstörning

I detta projekt utvecklar vi ett appbaserat spel, som vi hoppas ska kunna hjälpa barn med talsvårigheter när de tränar på sitt tal. För att utveckla tekniken i spelet, har vi spelat in många olika barn, som talar på många olika sätt. Med hjälp av inspelningarna utvecklar vi den teknik som vi hoppas kan vara till hjälp för andra barn med liknande svårigheter med sitt tal.

Vi har avslutat rekryteringen till TEFLON, och det är inte längre möjligt att prova appen. 

Projektets resultat

Fyra deltagare provade appen under hösten 2023, och även om flera av dem tyckte att det var roligt att spela med appen, ledde det inte till förbättrat uttal. Vi har flera idéer kring hur interventionen skulle behöva ändras för att vara mer hjälpsam. Vi har sammanställt resultaten och våra förslag för fortsatt utveckling i ett manuskript som vi skickat in till tidskrift för publicering. 

I appen används talteknologi för att bedöma och ge feedback på barnets uttal, på en skala med 1-5 stjärnor. Det är inte helt självklart vad denna skala egentligen betyder, och om den kanske betyder olika för olika lyssnare. Detta undersökte vi närmare i en studie som publicerades under 2024.

Publikationen

Listening like a speech-training app: Expert and non-expert listeners’ goodness ratings of children’s speech
Sofia Strömbergsson, Molly Fröjdh, Magdalena Pettersson, Tamás Grósz, Yaroslav Getman, Mikko Kurimo. Received 22 Sep 2023, Accepted 10 May 2024, Published online: 09 Jun 2024.

En del av ett större projekt

Projektet är ett samarbetesprojekt - TEFLON  - med andra nordiska forskare inom psykologi, lingvistik och talteknologi. I Norge och Finland utvecklas en version av appen som forskarna hoppas ska vara till hjälp för barn som lär sig norska och finska som andraspråk. 

Kontakt

Dokument

Innehållsgranskare:
Åsa Catapano
2025-01-03